لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات در قرغیزستان؛ نتایج انتخابات پارلمانی باطل اعلام شد


کمیسیون مرکزی انتخابات قرغیزستان روز سه شنبه ششم اکتوبر (۱۵ میزان) پس از آن نتایج انتخابات پارلمانی آن کشور را باطل اعلام کرد که حامیان مخالفان حکومت آن کشور در پایتخت و دیگر شهرهای کشور تظاهرات گسترده را راه اندازی کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.

در تظاهرات دو روز اخیر حدود ۶۰۰ نفر زخمی و کم از کم یک نفر کشته شده است. اعضای چندین حزب مخالف حکومت طرح خود را برای کنارراندن رییس جمهور از قدرت و تشکیل حکومت جدید اعلام کرده اند.

کمیسیون مرکزی انتخابات قرغیزستان گفته است که تصمیم برای ابطال نتایج انتخابات روز یکشنبه به منظور "جلوگیری از تنش" در این کشور اتخاذ شده است.

با اعلام نتایج انتخابات که در آن دو حزب نزدیک و وابسته به سیاستمداران بر سر اقتدار بیشترین آرا را گرفته بودند، معترضان در بشکیک و چندین شهر دیگر قرغیزستان به جاده‌ها بر آمده و خواستار لغو نتایج انتخابات شدند.

پولیس برای متفرق کردن اعتراض کنندگان از موترهای آب‌پاش و گاز اشک آور کار گرفت، با آنهم معترضان چندین ساختمان دولتی را به تصرف در آوردند.

معترضان می‌گویند که در این انتخابات افزون بر دیگر تخطی‌ها آرا خرید و فروش شده است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا که قرغیزستان نیز عضو آن است، گفته است که انتخابات روز یکشنبه در قرغیزستان به خوبی برگزار شده بود و نامزدان می‌توانستند رقابت عادلانه‌ای داشته باشند، اما این سازمان نیز در مورد خرید و فروش آرا ابراز نگرانی شدید کرده است.

XS
SM
MD
LG