لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت از کمبود امکانات در شفاخانۀ اختصاصی کووید۱۹بامیان


باشندگان بامیان از کمبود امکانات و تجهیزات در شفاخانۀ ویژۀ تشخیص و تداوی بیماری کووید۱۹ در آن ولایت شکایت دارند.

فعالان مدنی در بامیان شمار روزافزون بیماران کووید۱۹ را در این ولایت با توجه به امکانات اندک، نگران‌کننده می‌دانند.

اسماعیل ذکی، رییس دفتر شبکۀ جامعۀ مدنی در زون مرکزی افغانستان می گوید"همین اکنون بامیان ۳۷۴ فرد مبتلا به کرونا دارد که یک شفاخانۀ ۲۰ بستر برای رسیدگی به آنان کافی نیست و علاوه بر آن این شفاخانه امکانات لازم را برای مراقبت از بیماران ندارد."

آقای ذکی می‌گوید که اگر یک شفاخانه ۱۵۰ بستر در مرکز بامیان ایجاد نشود، ممکن این ولایت در آیندۀ نه چندان دور شاهد فاجعۀ ناگوار انسانی باشد.

برخی از بیماران که در این‌ روزها به شفاخانه کووید۱۹ بامیان مراجعه کرده اند، می‌گویند که در تمام شفاخانه تنها دو داکتر و امکانات اندک برای بیش از ۲۰ مریض وجود دارد.

بینظیر امیری، یکی از بیماران گفت: "من با چند دوستم چندین‌بار به شفاخانه کووید ۱۹ بامیان مراجعه کردیم اما کسی نبود که از ما سمپل بگیرد گاهی گفتند کیت تمام شده و گاهی گفتند که داکتران نیستند."

در حال حاضر تنها یک شفاخانۀ ۲۰ بستر تجرید و تداوی بیماران کووید۱۹ در مرکز بامیان فعالیت دارد و در هر مرکز صحی ولسوالی‌های این ولایت مراکز پنج بستر تجرید و تداوی بیماران کووید۱۹ ایجاد شده است.

محمد جمال علوی، مسوول بخش بیماری کووید۱۹ در بامیان می‌گوید که در حال حاضر بخش عرضۀ خدمات صحی بیماران کروناویروس به بنیاد انکشافی آقاخان تسلیم شده است.

آقای علوی به صدای امریکا گفت" تمام خدمات را بخش صحی آقاخان اجرا می‌کند و امروز چند موتر امکانات که به ما رسید به موسسه آقاخان تحویل دادیم و این‌ها فعلاً درشفاخانۀ کووید ۱۹، چهل بستر فعال دارند که نظر به افزایش مریضان انکشاف داده می‌شود".

نبود لابراتوار تشخیصیۀ بیماری کووید۱۹ در بامیان از چالش‌های دیگر در این ولایت است.

اما داکتر دلاور، مسوول بخش صحی بنیاد انکشافی آقاخان می‌گوید که تلاش می‌کنند چالش‌های موجود در این زمینه رفع شود. آقای دلاور می گوید:"تا هنوز ما چندین‌بار از یونیسف و وزارت صحت تقاضای تجهیزات را کردیم و انشاالله به زودی حل می‌شود. هرچند که ما شفاخانۀ ولایتی در بامیان داریم و اگر مریضان به وضعیت وخیم برسند درآن‌جا زیر مراقبت گرفته می‌شوند".

آقای دلاور افزود که تمام تجهیزات و ماشین مرکز تشخیصیۀ بیماری کرونا خریداری شده و تا یک ماه دیگر لابراتوار تشخیص بیماری کرونا نیز در این ولایت ایجاد خواهد شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG