لینک های دسترسی

Breaking News

بی‌خوابی خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را افزایش می‌دهد – پژوهش


نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است که کم خوابی و بی‌خوابی رابطه مستقیم با بیماری‌های الزایمر و زوال عقل دارد.

این پژوهش که در ژورنال طبی "نیورولوژی" نشر شده، نشان می‌دهد که حتا یک شب بی‌خوابی هم می‌تواند ابتلا به بیماری الزایمر را افزایش دهد.

پژوهشگران سویدنی در یک پژوهش تازه، گروهی از مردان سالم را یک شب بی‌خوابی دادند و متوجه شدند که میزان پروتین "تایو" در خون این افراد بیشتر از زمانی بوده که آنان خواب کامل و مناسبی داشته اند.

پژوهشگران دریافتند که میزان پروتین "تایو" در مغز بیمارانی که دچار الزایمراستند، نیز بالا است؛ اما، افزایش میزان "امیلویید بیتا" - یکی دیگر از پروتین هایی که در بیماری الزایمر نقش دارد، در افراد کم خواب دیده نشده است.

پروتین "تایو" در نیورون های فعال سیستم عصبی یافت می شود و معمولاً به سرعت از مغز پاک می شوند، اما در بیماران مبتلا به الزایمر، این پروتین ها به یکدیگر می چسبند و به گونه گره در مغز باقی می ماند.

کیت فارگو، مدیر برنامه های علمی و پژوهشی انجمن متخصصین الزایمر می گویدکه پروتین های "تایو" و "امیلویید بیتا" در مغز انسان روزانه تولید می شود اما یکی از کارهای مغز، نابود کردن و از بین بردن این پروتین ها است و متخصصین به این باور اند که بی خوابی ممکن است بر شیوۀ پاک شدن این پروتین ها از مغز تاثیر بگذارد.

XS
SM
MD
LG