لینک های دسترسی

Breaking News

لپید: هر اقدام لازم را برای دفاع از اسراییل انجام خواهم داد


یاییر لپید (وسط) هفتۀ گذشته به دنبال انحلال پارلمان و کابینۀ اسراییل به صفت صدر اعظم سرپرست آن کشور انتخاب شد
یاییر لپید (وسط) هفتۀ گذشته به دنبال انحلال پارلمان و کابینۀ اسراییل به صفت صدر اعظم سرپرست آن کشور انتخاب شد

یاییر لپید، صدر اعظم سرپرست اسراییل، روز یکشنبه سوم جولای (۱۲ سرطان) در نخستین جلسۀ کابینۀ خود وعده سپرد که یک حکومت موثر و کارا را در اسراییل رهبری خواهد کرد.

آقای لپید که نفتالی بنیت نیز در کنارش نشسته بود، با اشاره به سقوط سه طیارۀ بی سرنشین گروه حزب‌الله لبنان توسط نظامیان اسراییلی تاکید کرد که هر اقدام لازم را برای دفاع از اسراییل انجام خواهد داد.

قانونگذاران اسراییلی روز پنجشنبه ۳۰ جون (نهم سرطان) پارلمان و حکومت ایتلافی آن کشور را منحل اعلام کرده و یایر لپید، وزیر خارجه را به حیث صدراعظم سرپرست انتخاب کردند.

حکومت نفتالی بنیت، صدراعظم پیشین اسراییل که یک سال پیش به قدرت رسید، از همان آوان کار شکنند بود، زیرا حکومت ایتلافی تحت امرش متشکل از هشت حزب متفاوت بود که شامل احزاب راست افراطی، لیبرال ها و احزاب مسلمان عرب بود.

اینک، رای‌دهندگان اسراییلی در کمتر از چهار سال، بار دیگر در اول نومبر به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

آقای لپید تلاش دارد تا رای‌دهندگان اسراییل را ترغیب کند که با اتخاذ دیدگاه اعتدالی شان، در برابر بنیامین نتنیاهو که سال گذشته پس از بیش از یک دهه قدرت برکنار شد، ایستاده و به او فرصت بازگشت به قدرت را ندهند.

نفتالی بنت، صدراعظم قبلی اسراییل،‌ در همین تازگی ها اعلام کرده است که در انتخابات ماه نومبر رقابت نخواهد کرد.

یاییر لپید روز شنبه با اولین آزمون صدارت در حالی مواجه شد که گروه حزب‌الله طیاره‌های بی‌سرنشین را به سمت ساحه‌ای که اخیراً تاسیسات نفتی اسراییل در بحیره مدیترانه در آن نصب شده بود، پرواز داد.

آقای لپید در جلسۀ روز یکشنبه کابینۀ اسراییل گفت: "حزب‌الله به مسیر دهشت افگنی خود ادامه می‌دهد و توانایی لبنان برای دستیابی به توافق در مرزهای آبی را تضعیف می‌کند. اسراییل به محافظت از خود، اتباعش و ثروت هایش ادامه می‌دهد."

به نظر می رسد این اقدام تلاشی از سوی حزب الله برای تاثیرگذاری بر مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده بین اسراییل و لبنان بر سر سرحدات آبی آن‌ها باشد، منطقه‌ای که سرشار از گاز طبیعی است.

لپید که پیش از این وزیر خارجۀ اسراییل بود، در چند ماه آینده به صفت صدر اعظم سرپرست خواهد کوشید تا به رای دهندگان اسراییلی ثابت کند که وی می تواند صدر اعظم مطلوب آنان باشد.

او این هفته به پاریس سفر می‌کند و هفتۀ آینده میزبان جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواهد بود، رخداد‌های که به تقویت موقف او پیش از برگزاری انتخابات کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG