لینک های دسترسی

Breaking News

واگنر گروپ نیروهای خود را به دلیل کمبود مهمات از بخموت اوکراین بیرون می‌کند


رییس واگنر، مالک شرکت خصوصی امنیتی روسیه که متحد نزدیک ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور آن کشور است، روز جمعه پنجم می (۱۵ ثور) گفت که نیروی‌های خود را تا ۱۰ می از منطقهٔ بخموت اوکراین به دلیل کمبود مهمات بیرون می‌کند.

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ و متحد کرملین، گفته است که بدون داشتن مهمات کافی، واحد‌های نظامی خصوصی‌اش ''محکوم به مرگ بی معنی استند."

پریگوژین از مدتی به اینسو به دلیل اینکه نیروهای شرکت خصوصی تحت امرش حمایت کافی از روسیه دریافت نکرده است،‌شکایت کرده است .

پیش از این نیز پریگوژین گفته بود که سربازانش تنها یک سوم گلوله‌های تسلیحات سنگین را که برای حمله به شهر بخموت در شرق اوکراین نیاز دارند، به دست می‌آورند.

رییس واگنر گروپ دو روز پس از آن در مورد خروج نیروهایش از منطقهٔ بخموت اوکراین خبر داد که مقامات روسی روز چهارشنبه از حملهٔ طیاره‌‌های بدون سرنشین بر قصر کرملین خبر داده و اتهام وارد کردند که اوکراین قصد ترور ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را داشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، روز چهارشنبه گفت که "تصمیم‌گیری در مورد چنین حملات در کیف اتخاذ نشده، بلکه در واشنگتن" صورت می‌گیرد. او گفت: "کیف کاری را انجام می‌دهد که برایش دستور داده می‌شود."

اما قصر سفید هرگونه دست داشتن در حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین بر قصر ریاست جمهوری روسیه را رد کرده و مسکو را به "دروغگویی" متهم کرده است.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتیژیک شورای امنیت ملی ایالات متحده به شبکهٔ خبری ان‌بی‌سی گفت: "ما در این موضوع هیچ ربطی نداریم...پسکوف اینجا دروغ می‌گوید، صاف و ساده."

گروه واگنر از تابستان ۲۰۲۲ به اینسو جنگ را در بخموت، که از مرگبارترین و خونین ترین نبردها در اوکراین بوده، رهبری می‌کند.

پریگوژین از طریق استخدام ده‌ها هزار نفر، نقش بارزی در جنگ اوکراین بازی کرده است. رییس این شرکت علاوه بر مجرمین محکوم به زندان، افسران ارشد نظامی پیشین و جاسوسان را برای جنگ در اوکراین استخدام کرده است.

XS
SM
MD
LG