لینک های دسترسی

Breaking News

واگنر: روسیه باید 'عملیات نظامی ویژه' خود را در اوکراین پایان دهد


ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ
ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ

وزارت دفاع روسیه روز شنبه ۱۵ اپریل (۲۶ حمل) در حالی از تصرف دو ساحهٔ دیگر شهر بخموت توسط جنگجویان گروه واگنر خبر داد که رییس این گروه می‌گوید که روسیه باید به "عملیات نظامی ویژه" علیه همسایه خود پایان دهد.

ییفگینی پریگوژین، رییس واگنر گروپ و متحد کرملین روز جمعه در تلگرامی نوشت که زمان "پایان قطعی" جنگ در اوکراین فرا رسیده است.

پریگوژین افزود: "روسیه به نتایج که می‌خواست رسیده است و بیشتر جمعیت مردان فعال اوکراین را از بین برده و متباقی را مرعوب کرده است."

گروه واگنر از تابستان گذشته جنگ را در بخموت، که از مرگبارترین و خونین ترین نبردها در اوکراین بوده، رهبری می‌کند.

پریگوژین از طریق شرکت امنیتی خصوصی از طریق استخدام ده‌ها هزار نفر، نقش بارزی در جنگ اوکراین بازی کرده است. رییس این شرکت علاوه بر مجرمین محکوم به زندان، افسران ارشد نظامی پیشین و جاسوسان را برای جنگ در اوکراین استخدام کرده است.

اما سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی اردوی اوکراین در شرق این کشور، روز شنبه گفت: "نبردهای خونین که در دهه‌های اخیر پیشینه نداشته در وسط ساحهٔ شهری شهر [بخموت] جریان دارد."

او گفت: "سربازان ما در نبردهای خونین و شدید برای شکستن توان محاربوی [دشمن] و شکستن روحیه آن دست به هر کاری می زنند. آنان هر روز و در هر گوشه‌ای از شهر چنین می‌کنند."

وزارت دفاع بریتانیا نیز روز جمعه عقب نشینی نیروهای اوکراینی را از قسمت‌های شهر بخموت تایید کرده است.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز جمعه لایحه‌ای را امضا و توشیح کرد که به مقامات اجازه می‌دهد به گونهٔ الکترونیکی جلب سربازی را به افراد نام نویسی شده و احتیاط بفرستند. این اقدام نگرانی‌های جدیدی را در مورد موج دوم بسیج برانگیخته است.

بر اساس این قانون جدید، افرادی که برای انجام سربازی ثبت نام شده اند، حق مسافرت را نخواهند داشت و زمانی که جلب به گونه الکترونیکی به آنان فرستاده شد، باید به مراکز جلب و جذب مراجعه کنند.

در حال حاضر، آگاهی سربازی به گونهٔ فزیکی به افراد تحویل داده ‌می‌شود. شمار زیادی از مردان روسی توانسته اند از جلب سربازی گریخته و به خارج فرار کنند. اما این تغییر گریز از جلب سربازی را بسیار دشوار خواهد ساخت.

خدمت سربازی برای مردان میان ۱۸ تا ۲۷ سال در روسیه جبری است و جلب سربازی سال دوبار به مردان واجد شرایط فرستاده می‌شود.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، طرح موج دوم بسیج را رد کرده و گفته که تغییرات جدید به هدف عصری سازی به میان آمده است.

او همچنان افزود که انتظار نمی‌رود این قانون جدید سبب سراسیمگی تازه در میان مردم شده یا سبب فرار مردان از این کشور شود.

XS
SM
MD
LG