لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف: تا زمانیکه حکومت طالبان همه‌شمول نشود، روسیه آن را به رسمیت نمی‌شناسد


سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه
سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه گفته است تا زمانیکه طالبان به تعهد شان مبنی بر تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان عمل نکنند، مسکو روند به رسمیت شناختن حکومت این گروه را آغاز نخواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، لاوروف که سرگرم دیدار از تاجیکستان است، روز سه شنبه ششم جون (۱۶ جوزا) در صحبت در دانشگاه روسیه-تاجیکستان با اشاره به تعهدات طالبان گفت: "این تعهدات شامل تشکیل حکومت متوازن قومی-سیاسی، اقدامات جدی‌تر برای مبارزه علیه تروریزم و قاچاق مخدرات و تضمین از احترام به حقوق اساسی بشری تمام مردم افغانستان، به شمول تاجیک‌ها است."

با آنکه نزدیک به ۲۲ ماه از مسلط شدن طالبان بر افغانستان می‌گذرد، تا کنون هیچ کشوری حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است و احترام به حقوق بشر، به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها و تشکیل حکومت همه‌شمول مرکب از تمام اقوام و گروه‌ها از خواسته‌های عمدهٔ جامعهٔ جهانی از طالبان است.

چهار روز پیشتر از این، رهبران شماری از کشورهای آسیای میانه در نشستی در قرغیزستان بر ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان و پاسداری از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، در این کشور تاکید کردند.

لاوروف همچنین گفت که مقام‌های روسی در تماس‌های "منظم" خود با نمایندگان طالبان، آنان را به پابندی به تعهدات و برآورده ساختن خواست‌های جامعهٔ جهانی به شمول احترام به حقوق بشر و ایجاد نظام همه‌شمول در افغانستان ترغیب کرده اند.

روسیه مانند برخی دیگر از کشورهای منطقه، به شمول چین، ایران و پاکستان، به شماری از دپلومات‌های معرفی شده از سوی حکومت طالبان اعتبارنامه داده است.

با وصف انتقادها و نارضایتی کشورهای خارجی از عملکرد حکومت طالبان و ساختار این حکومت، طالبان همواره ادعا کرده اند که حکومت آن گروه همه‌شمول بوده و نیز به حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت اسلام احترام گذاشته می‌شود.

طالبان همچنین ادعا کرده اند که حکومت آن گروه همه شرایط لازمی برای به رسمیت شناخته شدن از جانب جامعهٔ جهانی را پوره کرده است.

XS
SM
MD
LG