لینک های دسترسی

Breaking News

نیکلاسن به طالبان: به مشوره‌ها گوش دهید، انحصار سبب سقوط می‌شود


نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان خطاب به طالبان گفته است که انحصار قدرت سبب سقوط می‌شود.

در خبرنامهٔ معاونیت سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان آمده است که توماس نیکلاسن در جریان دیدار با عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای طالبان، از آنان خواسته است تا به مشوره‌های افغان‌ها گوش فرادهند.

در خبرنامه به نقل از آقای نیکلاسن آمده است: "امارت اسلامی مشورت‌های افغان‌های متخصص و مجرب خارج از حکومت را بشنود، زیرا حکومت قبلی را همین انحصار سرنگون کرد."

این در حالی است که در حکومت طالبان به جز از افراد وابسته به این گروه، هیچ کسی دیگر در پست‌های کلیدی حضور ندارند، در حالی که مقامات طالبان بارها حکومت شان را فراگیر خوانده اند.

ایجاد حکومت فراگیر متشکل از همه اقشار قومی – مذهبی یکی از ماده‌های توافقنامۀ دوحه است که میان ایالات متحده و طالبان سه سال پیش در قطر امضا شد.

عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای طالبان، گفته است: "امارت اسلامی به حکومت همه‌شمول متعهد می‌باشد، تلاش می‌کنیم تا افراد متخصص و متعهد کشور نیز در حکومت شامل کار شوند."

نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیهٔ اروپا در جریان این دیدار بر بازگشایی دروازهٔ‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران نیز تاکید کرد.

طالبان در یکو‌نیم سال گذشته محدودیت‌های زیادی را بر حق کار و تحصیل زنان و دختران وضع کرده اند. آنان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود کرده و مانع تحصیل دختران در پوهنتون‌ها شده اند.

طالبان همچنان زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیرحکومتی به جز نهادهای معدود صحی بازداشته و نیز بر رفتن زنان و دختران به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌ ممنوعیت وضع کرده است.

وزارت معارف حکومت طالبان گفته است که کار روی طرح بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران و فضای مناسب برای دانش‌آموزان دختر جریان دارد، اما مشخص نیست که این طرح چه زمانی نهایی و مکاتب دوباره به روی دختران باز خواهد شد.

تا اکنون حکومت این گروه توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، به شمول سه کشوری که حکمرانی قبلی طالبان را به رسمیت می‌شناخت: پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب.

XS
SM
MD
LG