لینک های دسترسی

Breaking News

قانونگذار امریکایی: برای افغان‌های برنامهٔ فولبرایت ویزهٔ ویژه مهاجرت داده شود


یک عضو کانگرس ایالات متحده از ایالت کالیفورنیا قانونی را پیشنهاد کرده است که براساس آن به افغان‌هایی که در برنامه بورس‌های تحصیلی فولبرایت ( Fulbright ) اشتراک کرده اند، ویزه مهاجرت به ایالات متحده داده شود.

جان گرامندی، نمایندهٔ دموکرات در مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است که بر اساس این قانون به هر افغانی که در برنامه تحصیلی فولبرایت در ایالات متحده زندگی کرده است، ویزه مهاجرت داده می‌شود تا "در فرار آنها از آزار و اذیت طالبان و اسکان مجدد شان در ایالات متحده" کمک شود.

در بیانیه آمده است که افزون برآنان برای اعضای نزدیک خانواده‌هایشان ( همسر و اولادها) نیز ویزهٔ مهاجرت داده خواهد شد.

فولبرایت یکی از بزرگترین برنامه های بورس تحصیلی می‌باشد که سالانه تعداد زیاد از محصلین، محققین و دانشمندان امریکایی و خارجی درین برنامه تحت شرایط خاص پذیرفته شده و برای ادامهء تحصیل و یا تحقیق خود به پوهنتون های مختلف در سراسر جهان اعزام می‌شوند.

افغانستان نیز از جمله کشور های است که شهروندان آن واجد شرایط در این برنامه یعنی Fulbright Scholarship می‌باشد.

بورس تحصیلی فولبرایت در دو بخش داده می‌شود. بخش اول آن دو سال اخیر دوره لسانس و دوم آن دورهٔ ماستری و یا هم مافوق آن می‌باشد.

براساس بیانیه آقای گرامندی "بورسیه های تحصیلی فولبرایت یکی از مهمترین برنامه های تبادل فرهنگی ایالات متحده است که به بهبود روابط فرهنگی ، دپلوماسی و هماهنگی بین ایالات متحده و سایر کشورها کمک می کند."

در بیانیه آقای گرامندی آمده است: "این کار درستی برای متحدان افغان ما است که در کنار ایالات متحده در برابر طالبان و تروریست های مسوول حملات ۱۱ سپتمبر ایستادند."

قانون پیشنهادی بنام ویزهٔ مهاجرت ویژه برای متخصصین فولبرایت افغان ۲۰۲۱ یا قطعنامهٔ ۵۴۸۲ مجلس نمایندگان مسما شده است.

در صورت منظوری این قانون برای افغان‌هایکه پس از تاریخ هفت اکتوبر سال ۲۰۰۱ در این برنامه تحصیلی و تبادله فرهنگی اشتراک کرده اند ویزه مهاجرت داده خواهد شد.

این در حالی است که ماه گذشته انستتیوت آموزش بین المللی (IIE) اعلام کرد که برای ۱۰ تن از دانش آموزان پوهنتون امریکایی افغانستان بورس تحصیلی اعطا می‌کند تا در خارج از کشور به دروس خویش ادامه دهند.

در همین حال سفیر قطر در ایالات متحده در اوایل هفتهٔ جاری گفت که بخش‌های عمدهٔ پوهنتون امریکایی افغانستان به قطر منتقل می‌شود.

این پوهنتون در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد و یگانه مرجع تحصیلات عالی به گونهٔ غربی در افغانستان بود که پس از تسلط طالبان بر افغانستان مسدود شد.

لیزلی شوارتز، عضو بورد و یکی از حامیان این پوهنتون به تاریخ ۳۰ آگست به سی‌ان‌ان گفت که با رییس و سایر مقامات در دوحه تلاش دارند تا در حدود ۴۰۰۰ محصل و کارمند این پوهنتون و خانوادهٔ آنان را از افغانستان بیرون کنند.

تا حال واضح نیست که چه تعداد از محصلان و کارمندان این پوهنتون از افغانستان بیرون شده اند، اما خانم شوارتز در اواخر ماه اگست گفت که در حدود ۵۰ محصل را در حالی به بیرون از افغانستان انتقال دادندو در حدود ۵۰ محصل دیگر خود قادر شدند از این کشور بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG