لینک های دسترسی

Breaking News

آل ثانی: پوهنتون امریکایی افغانستان به قطر منتقل می‌شود 


سفیر قطر در ایالات متحده می‌گوید که بخش‌های عمدهٔ پوهنتون امریکایی افغانستان به قطر منتقل می‌شود.

مشعل بن حمد آل ‌ثانی، در صحفهٔ تویتراش نگاشته است که دیدگاه قطر با ماموریت پوهنتون امریکایی افغانستان، "تعلیم و تحصیل برای آیندهٔ کشور و جهان"، مطابقت دارد و از همین رو این پوهنتون به دوحه نقل مکان می‌کند.

آقای آل ثانی همچنان گفته است که بر اساس توافق میان پوهنتون امریکایی افغانستان، بنیاد قطر و صندوق قطر برای توسعه، یک گروه از محصلین افغان تحصیلات شان را در قطر ادامه خواهند داد؛ روندی که آنان را قادر خواهد کرد تا "بدون موانع و هراس" به آموزش ادامه دهند.

این پوهنتون در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد و یگانه مرجع تحصیلات عالی به گونهٔ غربی در افغانستان بود.

پس از آنکه گروه طالبان کنترول محوطهٔ پوهنتون امریکایی افغانستان را در دست گرفت، لیزلی شوارتز، عضو بورد و یکی از حامیان این پوهنتون به تاریخ ۳۰ آگست به سی‌ان‌ان گفت که با رییس و سایر مقامات در دوحه تلاش دارند تا در حدود ۴۰۰۰ محصل و کارمند این پوهنتون و خانوادهٔ آنان را از افغانستان بیرون کنند.

او در جریان مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که هراس دارد که طالبان آنان را آسیب خواهد رساند.

گروه طالبان در ماه اگست سال ۲۰۱۶ حملهٔ مسلحانه‌ای را بر این پوهنتون انجام داده و حد اقل ۱۷ نفر را کشتند.

تا حال واضح نیست که چه تعداد از محصلان و کارمندان این پوهنتون از افغانستان بیرون شده اند، اما خانم شوارتز در اواخر ماه اگست گفت که در حدود ۵۰ محصل را در حالی به بیرون از افغانستان انتقال دادند که در حدود ۵۰ محصل دیگر خود قادر شدند از این کشور بیرون شوند.

گروه طالبان همچنان دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان، کیفن کینگ، امریکایی و تیموتی ویکس استرالیایی را در ماه اگست سال ۲۰۱۷ از کابل ربودند و دوسال پیش در بدل رهایی شماری از اعضای این گروه، آنان را رها کردند.

با آنکه آقای آل ثانی از نقل مکان بخش‌های عمدهٔ این پوهنتون به قطر خبر داده، اما در مورد روند جذب محصلان و ادامهٔ تحصیل و مصارف آن معلومات ارایه نکرده است.

XS
SM
MD
LG