لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار بیروت؛ کابینۀ لبنان استعفا داد


حسن دیاب، صدر اعظم لبنان روز دوشنبه دهم اگست (۲۰ اسد) استعفای کابینۀ حکومت خود را اعلام کرد.

در پی انفجار مرگبار سه شنبه (چهارم اگست) در بندر بیروت که منجر به کشته شدن ۲۰۰ نفر و زخمی شدن کم از کم ۶۰۰۰ نفر دیگر شد، هزاران لبنانی معترض خواستار استعفای کابینۀ آن کشور شدند.

آقای دیاب ضمن اعلام استعفای حکومتش، مشکلات سیاسی و اقتصادی لبنان را برشمرود و گفت: "دولت قادر نیست با این سطح فساد مقابله کند".

دو روز پیش آقای دیاب در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که تا دو ماه دیگر جناح‌های مختلف آن کشور طرحی را برای اصلاحات ایجاد خواهد کرد، او همچنان گفته بود که خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد که فشار داخلی کابینه، به ویژه استعفای چهار وزیر – اطلاعات، محیط زیست، عدلیه و مالیه – کابینۀ لبنان او را به استعفا وادار کرد.

آقای دیاب در اکتوبر سال گذشته پس از آن حکومت را شکل داد که سعد حریری، صدر اعظم پیشین لبنان در پی تظاهرات مردم به خاطر بحران اقتصادی و فساد گسترده در آن کشور مجبور به کناره گیری شد.

اکنون این روند باید از سر آغاز شود؛ حکومت آقای دیاب سرپرست شود و تمام جناح‌ها بر تشکیل حکومت جدید چانه‌زنی و مناظره را آغاز کنند.

میشل نجار، وزیر فواید عامۀ لبنان به خبرنگاران گفت: "امیدوارم که دورۀ سرپرستی حکومت طولانی نخواهد بود، زیرا کشور توان آن را ندارد. بیایید برای تشکیل فوری حکومت جدید آرزو کنیم. حکومت موثری که کم از کم برای بیرون رفت از این بحران به آن نیاز داریم."

انفجار بیروت خسارت هنگفت مالی را به ساختمان‌ها، ملکیت‌ها و تشبثات در آن شهر نیز وارد کرده است و تخمین زده می‌شود که این خسارت بین ده میلیارد تا ۱۵ میلیارد دالر باشد. افزون بر این، انفجار ویرانگر حدود ۳۰۰ هزار نفر دیگر را بی‌خانمان کرده است.

XS
SM
MD
LG