لینک های دسترسی

Breaking News

لیون پنیتا به تندروان: افغانستان را ترک نمی کنیم


لیون پنیتا، وزیر دفاع ایالات متحده خطاب به تندروان طالب و القاعده در افغانستان می گوید که خروج قوای خارجی از افغانستان به این معنا نیست که تندروان قادر شوند دوباره به آن کشور بر گردند، زیرا ایالات متحده افغانستان را ترک نخواهد کرد.

پنیتا در یک نهاد پژوهشی در واشنگتن از حضور متداوم ایالات متحده در افغانستان حتا پس از سال 2014 خبر داده گفت "ما جای نمی رویم. تعهد ما به افغانستان دراز مدت است. مترصد رفتن ما نباشید."

حضور دراز مدت
وزیر دفاع ایالات متحده گفت که نیرو های امنیتی افغانستان با سهم گیری بیشتر در عملیات، روز به روز مسیر جنگ را در افغانستان تغییر می دهند و تا پایان سال ۲۰۱۴، رهبری کامل عملیات نظامی و حفظ امنیت کشور را متقبل خواهند شد، اما بر اساس موافقتنامۀ ستراتیژیک همکاری های دراز مدت، ایالات متحده در افغانستان حضور پایدار خواهد داشت. ناتو هم تعهد مشابۀ کرده که پیام محکمی را برای القاعده، طالبان و دیگر گروه های دهشت افگن در منطقه می رساند.

تحلیلگران می گویند که این اشارات وزیر دفاع ایالات متحده پیام واضحی را به دهشت افگنان می رساند و مهر تائیدی بر تعهدات ایالات متحده در قبال افغنستان می باشد. عمر صمد تحلیلگر ارشد در انستیتوت صلح در واشنگتن می گوید "قسمیکه چندین بار در کنفرانس های متعددی چون بن و توکیو و شیکاگو گفته اند، افغانستان را تنها نخواهند گذاشت، و آینده آن کشور را با ابهام مواجه نخواهند ساخت.

آزمون های افغانستان
لیون پنتا با اشاره به آخرین گزارش ارزیابی قوای بین المللی حافظ صلح (آیساف) گفت میزان خشونت ها نسبت به پنج سال قبل در دو سال اخیر کاهش یافته است.

پنیتا اشاره کرد که این ارزیابی ها حقیقت دارد، اما آزمون ها هم در افغانستان حقیقی است زیرا القاعده تا هنوز در منطقه فعال می باشد. وزیر دفاع ایالات متحده می گوید "باوجود اینکه ما این سرعت این سرطان را کاهش داده ایم، به دیگر مناطق جهان چون سومالیه، و یمن سرایت کرده است."

پاکستان و منطقه
پنتیا می گوید که یکی از اقدامات جدی برای از بین بردن القاعده، اعمال فشار بیشتر بر پاکستان است. او می گوید باوجود شراکت و همکاری با پاکستان یگانه ساحه که تهدیدی به امنیت ملی ایالات متحده می باشد و هنوز موفقیتی در آن راستا بدست نیامده است، شکست دهشت افگنان در پاکستان می باشد.

عمر صمد میگوید حکومت ایالات متحده در مورد آینده پاکستان هم از نظر ثبات امنیتی و هم از نقطه نظر اقتصاد آن کشور بسیار نگران است. او افزود "به عقیده من این حکومت چاره دیگری ندارد مگر اینکه به قضیه پاکستان با جدیت بیشتر بپردازد به این مفهوم که بخشی از انتقال مسؤولیت ها آن خواهد بود که مبادا کدام خلای امنیتی در افغانستان ایجاد گردد و یا اینکه آن کشور با بحران مواجه گردد."

حکومت افغانستان در تلاش است تا نگرانی های مردم افغانستان را از آیندۀ آن کشور و خروج عساکر خارجی کاهش دهد، اما به گفته تحلیلگران نگرانی مردم تنها از ناحیه امنیتی نه بلکه آیندۀ سیاسی و اقتصادی افغانستان است که قابل مکث میباشد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG