لینک های دسترسی

Breaking News

نامۀ دانش به انارکلی؛ ما شرمنده ‌ایم


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به صحبت‌های اخیر انارکلی‌ هنریار، عضو مشرانو جرگه در مورد تبعیض علیه اهل هنود و سیک‌ها در این کشور گفته است که "آنچه بر شما رفته، به خود لرزیدیم و شرمیدیم".

انارکلی هنریار در سخنرانی‌اش در مراسم اهدای جازۀ بین‌المللی ابن سینا از ادامه تبعیض علیه اهل هنود و سیک‌ها در افغانستان سخن گفت و اشک ریخت.

این جایزۀ هفته گذشته از سوی انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان به این نمایندۀ اهل هنود و سیک‌ها اهدا شده است.

این سخنرانی خانم هنریار واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت و حتا سبب شد تا معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به اشک و صدای بغض‌آلود این نمایندۀ هندوباوران واکنش نشان دهد.

آقای دانش در نامه‌ای به انارکلی هنریار نگاشته است: "همراه با شنیدن صدای لرزان و دیدن قطرات غلطان اشک شما، من و ما، همگی اشک ریختیم و از آنچه بر شما و همگنان شما رفته بر خود لرزیدیم و شرمیدیم."

آقای دانش روایت خانم هنریار از تبعیض در افغانستان را، روایت تلخ بسیاری مردمان این کشور خوانده و اشک او را "اشک همۀ ستم‌دید‌گان، محرومان و مغضوبان روی زمین عنوان کرده است".

معاون دوم ریاست جمهوری تاکید کرده که افغانستان سرزمین مشترک همۀ شهروندان این کشور به ویژه مسلمانان و هندوباوران است.

آقای دانش همچنان افزوده که برای برپایی عدالت، تامین صلح و ایستادگی در برابر تبعیض، ستم و خشونت در افغانستان به مبارزۀ مشترک نیاز است: " امیدوارم روزی فرا برسد که دیگر هیچ شهروندی در کشور ما طعم تلخ تبعیض را نچشد و از زجر تبعیض، اشکش جاری نشود."

انارکلی هنریار، عضو مشرانو جرگۀ شورای ملی افغانستان می‌گوید که هندوها و سیک‌ها از صدها سال در این کشور زندگی کرده اند، اما مردم افغانستان از آن آگاهی اندکی داشته و آنان را مهاجرین هندی می‌دانند.

این در حالی است که در دو سال اخیر بسیاری از شهروندان اهل هنود و سیک‌ افغانستان به دلیل تهدیدات امنیتی و برخی مشکلات دیگر، کشور را ترک کرده و به کشورهایی مهاجر شدند که از نقطۀ نظر دینی با هم وجه مشترک دارند.

XS
SM
MD
LG