لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به حمله بر معبد هنودها و سیک‌ها در کابل


حمله بر عبادت‌گاه هنودها و سیک‌ها در کابل، که ۲۵ کشته و هشت زخمی بر جا گذاشت، واکنش‌های ملی و جهانی را در پی داشته است.

سفارت امریکا در کابل با نکوهش این حمله، علاملان آن را "افراد متعصب و جنایتکار" خوانده و تاکید کرده است که صلح تنها زمانی به دست خواهد آمد که مردم اختلافات خود را از طریق کلمات حل کنند، نه اسلحه.

سفارت بریتانیا نیز با محکوم‌کردن این حمله، تاکید کرده است که اقلیت‌های مذهبی نباید هرگز هدف قرار گیرند.

سازمان عفو بین‌الملل حمله بر "اقلیت سیک و اهل هنود" را ناامیدکننده و شوکه‌ کننده خوانده است. این سازمان در اعلامیه‌ای گفته است که مقام‌ها وظیفه دارند از اقلیت‌ها و مکان‌های عبادت شان در افغانستان محافظت کنند.

این سازمان تاکید کرده است که عاملان مشکوک این رویداد باید از طریق محاکمات عادلانه و بدون مراجعه به "مجازات اعدام" پاسخگو باشند.

وزارت خارجۀ هند نیز این حمله را ناجوانمردانه خوانده و اعلام آمادگی کرده است که آن کشور آماده است تا تمام کمک‌های ممکن را به خانواده‌های آسیب دیده جامعه هندو و سیک افغانستان ارایه دهد.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای نیز گفته است که این حملات "نفرت‌انگیز" هیچ توجیه سیاسی، مذهبی یا اخلاقی ندارد: "همه مکان‌های عبادت مقدس هستند و حرمت آنها باید در همه زمان‌ها رعایت شود".

همچنان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با محکوم‌کردن حمله افراد مسلح بر یک عبادت‌گاه هندوها در شهر کابل از ادامه حملات سیستماتیک و هدف‌مند بر اقلیت‌های مذهبی در آن کشور به شدت نگرانی کرده است.

این کمیسیون با استناد بر قوانین ملی و بین‎المللی در حمایت و محافظت از اقلیت‌های مذهبی، از دولت افغانستان خواسته است که برای تامین امنیت و حقوق این گروه آسیب‌پذیر، اقدام جدی را روی دست گیرد.

XS
SM
MD
LG