لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: برای تامین صلح در لیبیا اجماع وجود دارد


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا که برای شرکت در کنفرانس بین المللی در مورد آیندۀ سیاسی لیبیا در آلمان به سر می‌برد، از اجماع جهانی برای بهبود وضعیت در لیبیا خبر داد.

آلمان و ملل متحد کنفرانسی را در شهر برلین میز‌بانی می‌کنند تا جنگ در لیبیا خاتمه یابد؛ کشوریکه پس از سرنگون شدن حکومت معمر القذافی و کشته شدن وی در سال ۲۰۱۱، دستخوش جنگ و آشوب شد و تا کنون هیچ گروهی تسلط کامل بر آن کشور نداشته است.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ۲۳ جون (دوم سرطان) در کنفرانس مشترک خبری با هیکو ماس، وزیر خارجۀ آلمان به خبرنگاران گفت: "فرصتی در پیشرو داریم که در چند سال اخیر نداشتیم تا در واقع لیبیا را در سوق یافتن به سمت یک کشور مصوون، امن و دارای حاکمیت ملی کمک کنیم."

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که در مورد اقداماتی که لیبیا را کمک کرده می‌تواند اجماع وجود دارد، به ویژه در خصوص تامین آتش‌بس و خروج نیروهای خارجی از آن کشور.

یک روز پیش از این، ریچارد نورلند، نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای لیبیا گفته بود که این مذاکرات اقداماتی را سرعت خواهد بخشید که برای برگزاری انتخابات در ماه دسمبر و ایجاد قانون رای‌دهی بر مبنای قانون اساسی و حقوقی، بدان نیاز است.

لیبیا از سال ۲۰۱۱ به اینسو در آتش جنگ سوخته و گروه‌های متخاصم در بخش های جداگانۀ این کشور حکومت‌های خود را شکل داده اند. بر اساس توافق آتش‌بس که در اکتوبر گذشته صورت گرفت، باید تمام جنگجویان نیابتی خارجی در جریان سه ماه لیبیا را ترک می‌کردند.

اما آقای نورلند گفت که نیروهای خارجی تا کنون لیبیا را ترک نکرده اند. اوبا تاکید به برگزاری انتخابات گفت: "یکی از دلایل مهم برای برگزاری انتخابات این است که یک حکومت کاملاً قوی، معتبر و مشروع در لیبیا رویکار آمده و به بازیگران خارجی بگوید که اکنون زمان آن است تا نیروهای تان را از کشور مان بیرون کنید."

قرار است وزیر خارجۀ ایالات متحده در ادامۀ سفرش در کنفرانسی در شهر روم، پایتخت ایتالیا شرکت کند که بر مبارزه برای شکست دولت اسلامی یا داعش متمرکز است.

XS
SM
MD
LG