لینک های دسترسی

Breaking News

جمعیت باسواد در افغانستان به ۴۲ درصد رسید


وزارت معارف افغانستان گفته است که ۴۲ درصد جمعیت آن کشور با سواد اند که از این میان یک سوم شان زنان استند.

مقام‌های معارف افغانستان به تاریخ ۸ سپتمبر (۱۷ سنبله) روز جهانی سواد، گفته اند که جمعیت باسواد آن کشور نسبت به چند سال پیش افزایش یافته است.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفت که در یک دهۀ پسین، بیش از یک میلیون شهروند افغانستان از برنامه‌های سوادآموزی بهره‌مند شده اند.

خانم نزهت گفت: "استراتیژی ملی برای کاهش و امحای بی سوادی را طرح کردیم که این استراتیژی تا سال ۲۰۳۰ میلادی ترتیب شده ... ما تلاش می‌کنیم که نرخ سواد در افغانستان را تا سطح ۶۰ درصد برسانیم".

سخنگوی وزارت معارف گفت که ده میلیون شهروند افغانستان بی سواد اند و اکثریت این افراد زنان اند به ویژه زنانی که در روستاها زندگی می‌کنند.

جنگ، ناامنی، حاکمیت عرف‌های ناپسند اجتماعی و فقر اقتصادی از دلایل عمده آمار بلند بی سوادی به ویژه در میان زنان در افغانستان خوانده شده است.

در همین حال، برخی نهادهایی که در راستای حمایت از معارف افغانستان کار می‌کنند، پالیسی‌های حکومت را در راستای بلند بردن شمار افراد با سواد، انتقاد می‌کنند.

حسینه شیرجان، رییس نهاد کمک به معارف به افغانستان به صدای امریکا گفت که در حال حاضر از زنان جوان متاهل در معارف، کمتر حمایت می‌شود حالانکه به گفتۀ وی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰مکاتب ویژه برای آموزش این زنان وجود داشت.

خانم شیرجان با انتقاد از برنامه های سوادآموزی و سیستم آموزشی مکاتب گفت که در برخی موارد، فارغین صنوف ۱۲ حتی نمی‌توانند یک متن بسیار کوتاه بنویسند.

افغانستان یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان است؛ اما بی سوادی در کنار دیگر چالش‌ها، از مشکلات عمده در میان جوانان افغان نیز است.

XS
SM
MD
LG