لینک های دسترسی

Breaking News

پوشش لحظه به لحظۀ وضعیت افغانستان

پوشش لحظه به لحظه و تازه‌ترین جزییات در مورد وضعیت در افغانستان را در اینجا دنبال کنید.

رسانه‌های بین المللی گزارش داده اند که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از این کشور بیرون شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت داخلهٔ افغانستان گفته است که محمد اشرف غنی، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و محمود فضلی، رییس ادارهٔ امور به تاجیکستان رفته اند.

آقای غنی تا اکنون در این خصوص تبصره نکرده است، اما ساعاتی پیش در یک پیام ویدیویی گفته بود که نهادهای امنیتی مسوولیت امنیت شهر کابل را به دوش داشته و به گفتۀ وی این مسوولیت "به وجه احسن" انجام می‌شود.

پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که حضور دپلوماتیک خویش را در افغانستان حفظ کرده و در فعال نگهداشتن میدان هوایی کابل نیز کمک می‌کند.

یک مقام ناتو به خبرگزاری رویترز گفته است که این پیمان وضعیت در افغانستان را به گونهٔ متداوم ارزیابی می‌کند.

ناتو گفته است که از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن یک راه حل سیاسی به جنگ این کشور حمایت می‌کند.

این در حالی است که با وجود تصرف اکثر ولایات توسط گروه طالبان، حکومت افغانستان از تامین امنیت کابل خبر داده و گروه طالبان نیز گفته اند که تا زمان رسیدن به یک توافق وارد کابل نخواهند شد.

در همین حال گفته می‌شود که یک هیات جمهوری اسلامی افغانستان که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی شامل آن است، به دوحه رفته اند تا در مورد چگونگی انتقال قدرت مذاکره کنند.

فوزیه کوفی، عضو تیم مذاکره‌ کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان در صحبت با خبرگزاری رویترز سفر این هیات را به دوحه تایید کرده است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که هیات افغان و نمایندگان طالبان انتقال قدرت را به بحث خواهند گرفت. این منبع گفته است که مقامات امریکایی نیز در مذاکرات دخیل خواهند بود. اما هیچ مقام امریکایی تا اکنون در این مورد صحبت نکرده و نه هم این خبر را تایید کرده اند.

نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان گفته است که مسکو با سایر کشورها سرگرم کار است تا نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان برگزار شود.

ضمیر کابلوف گفته است که روسیه در نظر ندارد سفارت خود را در کابل تخلیه کند، زیرا به گفتۀ وی گروه طالبان به روسیه و دیگر کشورها، اطمینان داده است که ماموریت‌های دپلوماتیک در افغانستان مصوون خواهند بود.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است: "در پی خروج آقای اشرف غنی و مقامات مسئول از کشور، به منظور جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت آمیز شورای هماهنگی متشکل از محترمین هر یک داکتر عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه ملی، رهبر جهادی گلبدین حکمتیار امیر حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور تشکیل گردید."

آقای کرزی گفته است که این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان میخواهد با حفظ خویشتنداری جلو درگیری ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیر مسئول و غیر مرتبط را قاطعانه بگیرند.

ادامۀ مطلب

XS
SM
MD
LG