لینک های دسترسی

Breaking News

اربکیان در چهار ولسوالی ننگرهار بر ضد داعش بسیج شده اند


ملیشه های محلی در ولسوالی های اچین، کوت، خوگیانی و پچیرواگام ننگرهار بر ضد داعش می‌جنگند
ملیشه های محلی در ولسوالی های اچین، کوت، خوگیانی و پچیرواگام ننگرهار بر ضد داعش می‌جنگند

ملیشه‌های محلی یا خیزش‌کنندگان مردمی در چهار ولسوالی ننگرهار – اچین، کوت، خوگیانی و پچیرواگام -بر ضد داعش بسیج شده اند.

حاجی حیات خان مسؤول بسیج این ملیشه‌ها در ولایت ننگرهار می گوید که ۵۰۰ تن از جنگجویان محلی در ولسوالی پچیرواگام و ۱۰۰ تن دیگر در ولسوالی کوت در پوسته‌های امنیتی مستقر اند و در برابر داعش می‌جنگند.

حیات خان به صدای امریکا گفت ۳۰۰ ملیشۀ دیگر درآیندۀ نزدیک در ولسوالی خوگیانی به فعالیت آغاز خواهند کرد.

این مسؤول ملیشه‌های محلی ضمن تاکید بر افزایش شمار این ملیشه های محلی مدعی است که آنان توانسته اند به خوبی در برابر داعش بجنگند و امنیت را در مناطق شان تأمین کنند.

اربکیان در ولایت ننگرهار حامیان قدرتمند محلی نیز دارند و صدها تن آنان که اکنون در اچین مستقر اند، جنگجویان وفادار به عبدالظاهر قدیر عضو ولسی جرگۀ افغانستان اند.

با آنکه ملیشه های محلی یا اربکیان برای تامین امنیت موثر خوانده می شوند، موجودیت آنان هر از گاهی جنجال ساز نیز بوده است.

هفتۀ گذشته، یکی از این ملیشه ها بر نظامیان امریکایی آتش گشود که در نتیجه یک ترجمان افغان کشته و یک نظامی امریکایی و یک ترجمان افغان زخمی شد. طالبان ادعا کردند که این مهاجم، عضو نفوذی آن گروه بود.

حضرت حسین مشرقی‌وال، سخنگوی پولیس ننگرهار، گفت که خیزش کنندگان محلی برای شش ماه نخست از سوی ادارۀ امنیت ملی مدیریت و تمویل شده و سپس در صفوف پولیس محلی جذب می‌شوند. او گفت "دولت به ملیشه های محلی سلاح نداده بلکه آنان از اسلحۀ شخصی خود بر ضد دشمن استفاده می کنند."

سخنگوی پولیس ننگرهارنیز موجودیت ملیشه های محلی را برای حمایت از اردو و پولیس ملی و نیز جلب همکاری مردم به دولت، مهم و ارزنده می شمارد.

هرچند مقام‌ها نقش اربکیان را در تامین امنیت مناطق شان مهم می‌خوانند، مردم محلی در گذشته از ملیشه های قومی و محلی خاطرۀ خوب نداشته و آنان را مسوول خانه جنگی های دهۀ ۱۳۷۰ میپندارند.

XS
SM
MD
LG