لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان آماده صلح با طالبان بدون حمایت پاکستان است


لودین می گوید پاکستان در تلاش تضعیف دولت افغانستان است
لودین می گوید پاکستان در تلاش تضعیف دولت افغانستان است

سفر گروه از نظامیان افغان به پاکستان لغو شد و کابل از پیشبرد گفتگوهای صلح با طالبان، بدون همکاری اسلام آباد، خبر داده است.

حکومت افغانستان می گوید که کابل آماده است بدون همکاری پاکستان روند مصالحه با شورشیان طالب را به پیش ببرد.

جاوید لودین، معین وزارت خارجۀ افغانستان می گوید که متهم کردن رئیس جمهور افغانستان به حیث "مانع در پیروزی روند صلح" و تغییر موقف پاکستان در آن روند مایۀ مأیوسی و تعجب حکومت افغانستان است.

پیش از این یک مقام پاکستانی که هویت اش مشخص نشده است به آژانس روئترز گفته بود که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان با اتخاذ سیاست های ضد و نقیض به یک مانع اساسی در راستای صلح با طالبان، مبدل گردیده است.

جاوید لودین این انتقادات را مضحک خوانده گفت که رئیس جمهور کرزی بنیان گذار طرح صلح با طالبان است و به شدت برای تامین صلح، تلاش ورزیده است. لودین گفت "این قابل تمسخر است که گفته شود رئیس جمهور کرزی مانع روند صلح است."

اظهارات ضد و نقیض

معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت که اسلام آباد اعضای طالبان را ترغیب می کند تا با مخالفان سیاسی رئیس جمهوری حامد کرزی وارد گفت و شنود شوند.

رئیس جمهور افغانستان بارها تاکید ورزیده است که مذاکرات صلح با طالبان باید تنها از طریق شورای عالی صلح، که آقای کرزی تمام اعضای آنرا انتصاب نموده است، انجام یابد.

لودین حکومت پاکستان را به اتخاذ سیاست های دو رویه متهم نموده گفت "پاکستانی ها می خواهند دولت افغانستان از هم بپاشد تا وضعیت به ده سال پیش برگردد."

به باور این مقام افغان، درک پاکستان از روند صلح با طالبان در اصل برگشت دست آوردهای یک دههء گذشته و نفی دولت افغانستان است.

اظهارات تند جاوید لودین در حالی بیان می گردد که چندی پیش بسم الله محمدی، وزیر دفاع افغانستان، پس از انجام یک سفر به پاکستان از تغییر مثبت در سیاست های پاکستان در قبال افغانستان اظهار خرسندی کرده بود.

مقامات افغان همچنان از رهایی دها زندانی طالبان از زندانهای پاکستانی، استقبال کرده بودند و آنرا نشانه یی از بهبود روابط میان دو کشور خوانده بودند.

لغو سفر نظامیان

با افزایش تنش های دیپلماتیک میان اسلام آباد و کابل، سفر یک هیأت ۱۱ نفری افسران بلند رتبه اوردو ملی افغانستان به پاکستان به روز چهار شنبه، لغو شد.

قرار بود افسران افغان با نظامیان پاکستانی در تمرینات مشترک در شهر کوئته، اشتراک کنند.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به رادیو آشنا گفت دلیل لغو این سفر از سر گیری حملات توپخانه یی پاکستان بر ولایت کنر افغانستان است.

مقامات افغان می گویند در دو روز گذشته دها راکت از قلمرو پاکستان بر ولایت کنر شلیک شده است. تا حال در باره خسارات جانی و مالی این حملات، گزارشی داده نشده است.

سفر نظامیان افغان به پاکستان در حالی لغو می شود که که دو روز پیش سفر اعضای مجلس سنای پاکستان به افغانستان لغو گردید.
XS
SM
MD
LG