لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه به اوکراین تانک فراهم می‌کند 


تانک AMX-10 RC
تانک AMX-10 RC

ریاست جمهوری فرانسه امروز چهارم جنوری (۱۴ جدی) گفت که در پی کمک‌های نظامی به اوکراین، پاریس این‌بار به کیف تانک می‌دهد تا نیروهای این کشور در مقابل تهاجم روسیه از خود دفاع کنند.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه به شرط افشا نشدن نامش گفت که این کمک پس از صحبت تلیفونی میان امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه و ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین اعلام شد.

فرانسه در یک اقدام تازهٔ کمک‌های نظامی به اوکراین، تانک‌های نوع AMX-10 RC ساخت این کشور را فراهم می‌کند. این نوع تانک‌ها که از سال‌های ۱۹۸۰ به اینسو در فرانسه به کار می‌رود به تدریج از اردوی این کشور در حال حذف شدن است.

پاریس پیش از این توپخانه، وسایط زرهی تراسپورتی، میزایل‌های ضد طیاره و سیستم‌های دافع هوا را به اوکراین فراهم کرده است. با آنهم مکرون تلاش کرده است تماس‌های دپلوماتیک خود را با ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه حفظ کند.

این نخستین بار است که تانک‌های طراحی شده در غرب در دسترس نیروهای اوکراینی قرار می‌گیرد.

متحدین ناتو از ماه فبروری سال گذشته به اینسو، زمانی که روسیه بر اوکراین حمله کرد، کمک‌های نظامی خویش را افزایش داده و سیستم‌های پیشرفتهٔ تسلیحاتی را به کیف فراهم کرده اند.

فراهم آوری تانک،‌ طیاره‌های جنگی و میزایل‌های دوربرد از دیر زمانی تحریک آمیز پنداشته می‌شود و خطر مقابلهٔ مستقیم میان روسیه و غرب را افزایش می‌دهد.

با آنهم، پاریس نگفته است که چه تعداد تانک به اوکراین تحویل خواهد داد، اما روی فراهم آوری آموزش و حفظ و مراقبت این تانک‌ها توافق صورت گرفته است.

وزارت دفاع فرانسه گفته است که با وزیر دفاع اوکراین به زودی گفتگوها را آغاز خواهد کرد.

ولادیمیر زیلینسکی در یک تویت از مکرون برای فراهم آوری این تانک‌های ابراز امتنان کرد.

XS
SM
MD
LG