لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون: جهان باید شرایط خود را به طالبان واضح سازد 


امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه می‌گوید که رهبران جهان باید در نشست ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در مورد شرایط برای دادن رسمیت بین المللی به طالبان پیام واضح بفرستند.

آقای مکرون در مصاحبهٔ با رادیوی‌انتر فرانسه که امروز پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) نشر شد گفت که این شرایط باید شامل مساوات برای زنان، دسترسی به ماموریت‌های بشری خارجی و عدم همکاری با گروه‌های دهشت افگن اسلامگرا باشد.

رییس جمهور فرانسه گفت که به باور او رسمیت بین المللی باید قیمت داشته باشد، وقار برای زنان و مساوات میان مردان و زنان در آن شامل باشد. او گفت که رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان باید روی این موضوعات تاکید کنند و آنرا منحیث شرایط به رسمیت شناختن طالبان معرفی کنند.

ریس جمهور مکرون در اشاره به نشست گروه جی -‌۲۰ گفت که رهبران کشورهای عضو در مورد افغانستان صحبت خواهند کرد و رهبران کشورهای اروپایی، امریکا، چین، روسیه و قدرت‌های بزرگ در افریقا، آسیا، منطقهٔ پسیفیک و امریکایی لاتین همه باید در مورد این شرایط به طالبان پیام واضحی بفرستند.

قرار است نشست گروه جی-۲۰ در اواخر ماه جاری در ایتالیا برگزار شود.

رییس جمهور فرانسه تاکید کرد که اجازه یافتن دختران افغان به مکتب یکی از نگرانی‌ها او است.

این در حالی است که سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است دختران در مکاتب کندز دروس شان را ادامه داده اند.

او ویدیوی را نشر کرده است که در آن دختران مکتب در حالی دیده می‌شوند که بیرق طالبان را در دست دارند.

با آنهم، یکی از معلمان در این ولایت گفته است که به آنان گفته شده است که دختران در کندز به گونهٔ استثنایی اجازه رفتن به مکاتب لیسه را دارند.

وزارت معارف حکومت طالبان گفته است که در سیاست حکومت موقت هیچ تغییری وارد نشده و "مکاتب لیسه هنوز هم به روی دختران مسدود است".

طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان را اجازه نمی‌دادند بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند و زنان و دختران از حق تحصیل و کار در بیرون از خانه محروم بودند.

گروه طالبان حدود سه هفته پیش دستور از سرگیری دروس مکاتب متوسطه و لیسۀ پسران را داد و تا کنون در مورد از سرگیری دروس مکاتب متوسطه و لیسۀ دخترانه هیچ تصمیم نگرفته است.

XS
SM
MD
LG