لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: امریکا دیر یا زود باید طالبان را به رسمیت بشناسد


عمران خان، صدراعظم پاکستان می‌گوید که حکومت ایالات متحده "دیر یا زود" باید طالبان را به رسمیت بشناسد.

آقای خان روزشنبه دوم اكتوبر (۱۰ ميزان) در یک مصاحبه‌ای با شبکۀ (تی‌آرتی) ترکیه گفت که ایالات متحده، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، در یک حالت "شوک و سردرگمی" قرار دارد.

وقتی از آقای خان پرسیده شد که آیا طرف‌دار طالبان است گفت که او "مخالف راه حل نظامی است و تنها راه برای حل معضل افغانستان، استفاده از راه مسالمت‌آمیز" صلاح می‌بیند.

صدر اعظم پاکستان گفت: "به رسمیت شناختن تنهایی طالبان توسط پاکستان، تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند...اما اگر تمام همسایه‌ها یکجا شوند؛ کشورهایی که در صورت ایجاد هرج و مرج در افغانستان، بیشتر متاثر می‌شوند. اگر تمام شان یکجا شوند و با به رسمیت شناختن [طالبان] یک پالیسی مشترک را اختیار کنند، فکر می‌کنیم تاثیر بیشتری در مقایسه به رسمیت شناختن طالبان از سوی پاکستان خواهد داشت."

این اظهارات صدراعظم پاکستان در حالی بیان می‌شود که اسلام‌آباد در ۲۰ سال اخیر بارها به پناه دادن و حمایت از جنگجویان طالبان متهم شده است؛ اما پاکستان همواره آن را رد کرده است.

پس از تسلط طالبان بر کابل، ایالات متحده ذخایر مالی مربوط به افغانستان را راکد ساخت و در حال حاضر بر علاوۀ بانک‌های خصوصی، بانک مرکزی افغانستان نیز با کمبود پول مواجه است.

عمران خان تاکید ورزید که اگر ایالات متحده "ذخایر پول افغانستان را آزاد نسازد، آن کشور با یک وضعیت هرج و مرج مواجه می‌شود و ایالات متحده بایست در زمینه راه حلی ارایه کند."

حاکمیت طالبان را تا کنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته و تقریباً همه کشورهای جهان اذعان داشته اند که انتظار دارند که آیا طالبان به تعهدات داده شدۀ شان در زمینه تحقق و حراست از حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها در افغانستان عمل می‌کنند یا خیر.

طالبان در اواسط ماه اگست، کابل و تقریباً کل افغانستان را تصرف کرده و حکومت سرپرست شان را در ماه سپمتبر اعلان کردند.

XS
SM
MD
LG