لینک های دسترسی

Breaking News

محکمهٔ انقلاب ایران یک نویسنده را به مرگ محکوم کرده است


مهدی بهمن، نویسنده و رسام به خاطر مصاحبه با یک تلویزیون در اسراییل به مجازات مرگ محکوم شده است
مهدی بهمن، نویسنده و رسام به خاطر مصاحبه با یک تلویزیون در اسراییل به مجازات مرگ محکوم شده است

محکمهٔ انقلاب ایران مهدی بهمن، نویسنده، داستان نویس و رسام ایرانی را به مجازات مرگ محکوم کرده است .

آقای بهمن در اکتوبر ۲۰۲۲ به خاطر انجام مصاحبه با یک تلویزیون اسراییل در ماه می، دستگیر شد. گفته می‌شود که در جریان مصاحبه با چینل ۱۳ اسراییل،‌ بهمن نظریات انتقادی نسبت به حکومت ایران داشته است.

بر اساس گزارش سرویس ایران صدای امریکا ، هنوز جزییاتی درباره حکم بهمن منتشر نشده است.

بهمن در جریان اعتراضاتی که به خاطر مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی آغاز شد، دستگیر و بازداشت شد. خانم امینی از سوی پولیس "گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت صحی وخیم به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

بهمن یک مجموعه داستانی به نام"سرمای استخوان‌سوز" دارد که سه سال پیش منتشر شد.

مهدی بهمن که پژوهشگر حوزه تقریب ادیان است، کتاب‌های تورات، زبور و انجیل را تذهیب کرده است. آقای بهمن در بخش نقاشی‌های مینیاتوری که به آن هنر "نگارگری" گفته می‌شود، فعالیت کرده است.

خبر حکم مجازات مرگ این نویسنده، داستان نویس و رسام پس از آن نشر شد که دیدبان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، پایتخت ناروی، روز سه‌شنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) با نشر گزارشی گفت که کم از کم ۱۰۰ معترض در ایران با اتهاماتی مواجه اند که مجازات آن مرگ است.

در گزارش دیدبان حقوق بشر ایران،‌ ۱۰۰ تن از معترضان تشخیص داده شده است که در بازداشت به سر می‌برند و با خطر اعدام مواجه اند. پنج تن از این معترضان که با خطر مجازات مرگ مواجه اند، زنان می‌باشند.

پیش از این، رابرت مالی، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور ایران،‌ روز دوشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم قوس) از احتمال اعدام بیشتر معترضان در آن کشور هشدار داد.

ایران در اوایل ماه دسمبر دو مرد را در ارتباط با اعتراضات ضد حکومتی در آن کشور اعدام کرد.

مجید رضا رهنورد، یک معترض ۲۳ ساله، به تاریخ ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) در شهر مشهد در محضر عام به دار آویخته شد. مقامات ایران وی را به کشتن دو عضو نیرو‌های امنیتی آن کشور محکوم به اعدام کردند.

چهار روز پیش از آن،‌ به تاریخ هشتم دسمبر (۱۷ قوس) محسن شکاری که او هم ۲۳ ساله بود، به اتهام مسدود کردن یک جاده و زخمی کردن یک شبه‌نظامی در جریان تظاهرات، اعدام شد. گروه‌های حقوق بشری محاکمهٔ شکاری را تقبیح کرده و آنرا "نمایشی" خواندند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند که اعدام این افراد بخشی از سرکوب گسترده‌ٔ اعتراضات مردمی توسط حکومت ایران به شمار می‌رود تا در میان مردم ترس ایجاد شود.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین المللی مستقر در لندن، حکومت ایران در سال ۲۰۲۱ دست کم ۳۱۲ نفر را در آن کشور اعدام کرد و پس از چین، دومین کشور جهان است که بیشترین مجازات اعدام را اجرا کرده است.

XS
SM
MD
LG