لینک های دسترسی

Breaking News

استخدام تعداد کافی پرستار و قابله در هرات


آرشیف: برخی از قابله های تازه فارغ از دورۀ تحصیلی
آرشیف: برخی از قابله های تازه فارغ از دورۀ تحصیلی

افزایش گراف مرگ و میر مادران و اطفال در ولسوالی‌های دوردست هرات و عدم دسترسی شان به خدمات صحی، مقام‌های محلی آن ولایت را وا داشته تا با راه اندازی برنامه‌ای متفاوت در چوکات انستیتوت علوم صحی آن ولایت، به این معضل راه حلی بیابند.

محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه ولایت هرات می‌گوید این برنامه که از یک سال به این سو آغاز شده، هدفش کاهش آمار مرگ و میر مادران در ولسوالی‌ها بوده است.

آقای کبیر می‌گوید، هم اکنون در تمام ولسوالی‌های هرات به اندازه کافی پرستاران و قابله‌های محلی وجود دارند.

معاون صحت عامۀ هرات می گوید "با استراتیژی که اداره صحت عامه هرات داشته؛ توانسته معضلات و کمبود کارمندان صحی به ویژه نرس ها را در سطح مراکز صحی مرفوع بسازد."

آقای کبیر افزود "با استفاده از این طرح و انتخاب بچه هایی که از صنوف دوازدهم در سطح ولسوالی ها فارغ شده اند، زمینه اموزش آنان را اماده کرده و بعد از اخذ تعهدی که از آنان گرفته شده موجب گردیده در تمام تسهیلات صحی خود مطابق به تشکیل موجود نرس داشته باشیم."

تجلیل از روز جهانی "پرستار" در ولایت هرات
تجلیل از روز جهانی "پرستار" در ولایت هرات

این گفته‌های مقام‌های صحی درهرات با محفل تجلیل از روز جهانی پرستار در این ولایت همزمان شده است.

شماری از دختران ولسوالی‌های هرات که در این محفل اشتراک کرده اند، نیز بلند بودن آمار مرگ و میر مادران در ولسوالی‌ها را مهمترین انگیزه حضور و اشتراک شان در آن رشته تحصیلی عنوان می‌کنند.

آنان می‌گویند اکثر پرستاران و قابله‌هایی که در سال‌های اخیر از مراکز آموزشی فارغ شده اند، حاضر نیستند به ولسوالی‌ها بروند و کار کنند و حال می‌خواهند تا با حضور در مراکز صحی ولسوالی‌های شان این کمبود را پر کنند.

فهیمه محمدی می گوید که باشنده ولسوالی است که در آنجا خیلی در عرصه خدمات صحی کمبود وجود داشت به ویژه دربخش نرس ها."

خانم محمدی می گوید که وقتی کسی مریضی داشت و به کلینیک مراجعه میکرد هیچ زنی نبود که به انان رسیده گی کند و از نگاه فرهنگی برای آن خانواده ها خیلی دشوار بود که یک مرد بیاید و آنان را معاینه کند.

این دختران جوان همچنان؛ حضور پرستاران زن را در مراکز صحی ولسوالی‌ها را زمینه ساز اعتماد بیشتر مردم به خدمات صحی دولتی بیان می‌کنند.

ملینا حق دوست محصل سال سوم نرسینگ عالی هرات می گوید "نرس در مناطق دور افتاده بیشتر از شهر ضرورت است چون در اطراف مردم در مورد موضوعات صحی آگاهی ندارند و خود نرس می تواند از این طریق اعتماد مردم را کسب کند."

با این همه شماری دیگر از جوانان که در رشته نرسنگ عالی در انستیتوت علوم صحی دولتی در حال تحصیل اند، از مشکلات فرا راه خود، چون نبود امکانات تحصیلی و آموزگاران مسلکی سخن می‌زنند.

یکی دیگر از نگرانی‌های این پرستاران جوان آموزش سه ساله در این رشته تحصیلی است که به باور آنان مدرک معتبری بابت آن دریافت نمی‌کنند.

با اینکه برنامه جدید مسوولان ریاست صحت عامه هرات توانسته تا قسمت زیادی از مشکلات پرستاران در مراکز صحی بکاهد؛ اما هنوز هم نا امنی به عنوان بزرگترین چالش فراراه بانوان پرستار در مناطق دوردست به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG