لینک های دسترسی

Breaking News

انجام حمله تروریستی بزرگ در داخل امریکا 'تقریباََ نا ممکن' است


یک مقام ارشد امنیت داخلی ایالات متحده می‌گوید که گروه های تروریستی خارجی از جمله گروه ‌های وابسته به گروه دولت اسلامی و القاعده، ممکن است مایل به انجام حملات بزرگ در قلمرو امریکا باشند،‌ اما چند دهه فعالیت ضد تروریزم انجام چنین عملیاتی را در حال حاضر نزدیک به "غیرممکن" ساخته است.

نیکولاس راسموسن، هماهنگ کننده مبارزه با تروریزم وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، ضمن یاد‌آوری از حملات ۱۱ سپتمبر که تندروان القاعده با استفاده از چهار طیاره، نزدیک به ۳۰۰۰ نفر را در امریکا کشتند، گفت که احتمال انجام چنین حملات در قلمرو امریکا در حال حاضر "تقریباََ غیر قابل تصور" است.

راسموسن گفت که ایالات متحده توانایی‌های القاعده و داعش را به گونه‌ای سرکوب کرده است که آنان نمی‌توانند حملات بزرگ را در داخل ایالات متحده انجام بدهند.

راسموسن که در پوهنتون جورج واشنگتن صحبت می‌کرد همچنین گفت که کاهش توانایی گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش با هزینهٔ هنگفتی به دست آمده است.

این اظهارات راسموسن فقط چند هفته پس از آن بیان شد که مقام‌های ارشد نظامی و استخباراتی امریکا در کانگرس ایالات متحده هشدار دادند که شاخهٔ خراسان داعش که در افغانستان فعالیت دارد،‌ در صدد حمله بر اهداف ایالات متحده و یا متحدین غربی آن است.

مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده، در اوایل ماه مارچ به قانونگذاران امریکایی گفت که شاخه خراسان گروه داعش که در افغانستان حضور دارد، تا شش ماه دیگر خواهد توانست به منافع امریکا و دیگر کشورهای غربی در خارج از افغانستان حمله کند.

جنرال اسکات بریر، رییس استخبارات نظامی ایالات متحده،‌ نیز در اواخر ماه فبروری در مورد توانایی شاخهٔ خراسان داعش به اعضای کانگرس ایالات متحده گفته بود که این گروه منتظر زمان است تا بر غرب حمله کند.

مقام‌های نظامی و استخباراتی در حال حاضر با اظهارات راسموسن موافق اند که احتمال حملهٔ تندروان در قلمرو ایالات متحده اندک است و گروه‌های مانند خراسان داعش ممکن منافع ایالات متحده و کشور‌های غربی را در جنوب آسیا و یا اروپا هدف قرار بدهند.

با آنهم راسموسن نیز نگرانی دارد که اگر ایالات متحده و شرکای آن قادر نباشند فشار بر گروه‌های تروریستی را حفظ کنند، گروه‌های مانند شاخهٔ خراسان داعش ممکن سر بلند کنند.

راسموسن تاکید کرد که سرکوب گروه‌های تروریستی که ایالات متحده هزینه‌ای بزرگی را صرف آن کرده است، نمی‌تواند دایمی باشد.

شماری از قانونگذاران ایالات متحده با ابراز نگرانی گفته اند که پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی، امریکا دسترسی به معلومات استخباراتی را از داخل افغانستان از دست داده است.

پس از خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان، امریکا تا حالا فقط یک حمله را در داخل افغانستان انجام داده است که در اثر آن ایمن الظواهری، رهبری پیشین القاعده،‌ در شهر کابل کشته شد.

XS
SM
MD
LG