لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: افراد داعش از 'بیرون' وارد افغانستان می‌شوند


همزمان با افزایش حملات شاخۀ خراسان داعش در بخش‌های افغانستان، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که افراد این گروه برای انجام حملات از بیرون وارد این کشور می‌شوند. اما از هیچ کشوری نام نبرد.

امیر خان متقی در مصاحبۀ با تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان که ناوقت روز شنبه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) به نشر رسید، گفت که در حال حاضر داعش در افغانستان سرکوب شده است.

او افزود: "داعش در افغانستان وجود ندارد، در افغانستان گروه‌های مخالف وجود ندارند، اگر در اینجا اتفاقی رخ دهد، از بیرون (افغانستان) وارد می‌شوند. این برای ما و شما نشانه خوبی است که افغان‌ها در میان خود هیچ مشکل ندارند."

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد، اما گفت که بیشتر جنگجویان داعش که در درگیری با افراد این گروه کشته شدند، شهروندان خارجی اند.

این مقام ارشد طالبان همچنان اظهارات یک جنرال امریکایی را رد کرد که گفته بود که داعش تا شش ماه آینده قادر به حمله بر ایالات متحده خواهد شد.

متقی اضافه کرد که در حال حاضر تمامی مرزهای افغانستان در کنترول آنان است و هیچ کشوری از خاک افغانستان مورد تهدید قرار نخواهد گرفت. او همچنان گفت که امنیت در مقایسه با دو دهۀ گذشته در افغانستان بهبود یافته است.

با آنکه طالبان در ماه‌های اخیر گفته اند که داعش در افغانستان حضور فزیکی و علنی ندارد، اما در بیشتر از یک‌ونیم سال گذشته، شاخۀ خراسان داعش مسوولیت مرگبارترین حملات را در اکثر ولایات افغانستان بر عهده گرفته است.

اخیراً این گروه مسوولیت حمله انتحاری بر مقام ولایت بلخ را به عهده گرفت که در اثر آن، سه نفر به شمول محمد داوود مزمل، والی طالبان برای این ولایت، کشته شدند.

در تازه‌ترین مورد گروه نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۰ مارچ (۱۹ حوت) با نشر گزارشی گفت که به دنبال تغییر سیاسی در افغانستان، گروه‌های شورشی خارجی از" آزادی بیشتر" در این کشور برخوردار اند، اما طالبان این موضوع را رد کردند.

برخی از کارشناسان مسایل سیاسی نیز باور دارند که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان بسیاری از گروه‌های تروریستی، به شمول داعش، فعالیت‌های شان را در این کشور گسترش داده اند.

علیم داد علیم، تحلیل‌گر مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت در حال حاضر افغانستان مکان امن برای گروه‌‌های داعش، شبکه القاعده، تحریک طالبان پاکستانی، حرکت اسلامی اوزبیکستان و شمار زیادی از گروه‌های دیگر شده است.

او افزود: "با کمال تاسف که اگر دنیا و مردم افغانستان در این مورد جدی نباشند، خطرات زیادی افغانستان را تهدید خواهد کرد. احتمال تجزیه و احتمال جنگ‌ها به شکل مستمر و دوامدار [وجود دارد]."

پیش از این، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه گفته بود که شمار تندروان شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ رسیده است و بیشتر این تندروان در ولایات شمالی افغانستان مستقر اند.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، اناتولی سدروف، لوی‌درستیز این پیمان به تاریخ ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در یک نشست خبری گفت که تا ۴۰۰۰ نفر از تندروان شاخهٔ خراسان داعش در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان جابجا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG