لینک های دسترسی

Breaking News

احزاب سیاسی پاکستان هنوز هم برای تشکیل حکومت ایتلافی تلاش می‌کنند


حامیان احزاب مختلف پاکستان به خاطر اتهام تقلب در انتخابات هشتم فبروری، روز شنبه در شهر کویته پاکستان دست به اعتراض زدند
حامیان احزاب مختلف پاکستان به خاطر اتهام تقلب در انتخابات هشتم فبروری، روز شنبه در شهر کویته پاکستان دست به اعتراض زدند

تقریباً دو هفته پس از برگزاری انتخابات در پاکستان،‌ احزاب سیاسی عمدۀ آن کشور هنوز هم در حالی تلاش می‌کنند تا حکومت ایتلافی را تشکیل بدهند که در انتخابات جنجال برانگیز پاکستان هیچ حزب برنده اکثریت کرسی‌های پارلمان نشد.

حزب شهباز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان، روز دوشنبه گفتگو‌های تازه را با حزب مردم پاکستان به رهبر بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پیشین آن کشور، آغاز کرد تا در مورد احتمال حکومت ایتلافی صحبت کنند.

گفتگو‌ها بین دو حزب رقیب سنتی-حزب مسلم لیگ-نواز و حزب مردم پاکستان که هر دو مخالف شدید حزب تحریک انصاف پاکستان استند، هفته گذشته آغاز شد. در نتیجه این مذاکرات، شهباز شریف منحیث نامزد کرسی صدارت پاکستان معرفی شد، اما زرداری به گونه مشروط از نامزدی شریف حمایت کرد و گفت که حزب مردم پاکستان به حکومت نخواهد پیوست.

حزب مسلم لیگ-نواز که گفته می‌شود از حمایت نظامیان آن کشور برخوردار است،‌ ۷۵ کرسی و حزب مردم پاکستان برندۀ ۵۴ کرسی در پارلمان آن کشور شده اند. اما احزاب رقیب این دو حزب سنتی ده‌ها کرسی را از لحاظ قانونی به آزمون کشیده اند.

ایتلافی از نامزدهای مستقل که از حمایت حزب تحریک انصاف عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان که در زندان به سر می‌برد،‌ برخورد دار اند، در انتخابات اخیر آن کشور با به دست آوردن دست‌کم ۹۳ کرسی پیشتاز اند، اما آنان کرسی‌های کافی را به دست نیاورده اند تا تشکیل حکومت بدهند.

حزب عمران خان دولت آن کشور را به مهندسی تقلب در انتخابات متهم کرده و ادعا کرده است که دولت مانع دستیابی آنان به اکثریت کرسی‌های پارلمان شده است. اعضای این حزب ادعا می‌کنند که بدون مداخله دولت، آنان ۱۸۰ کرسی پارلمان را به دست می‌آوردند، اما مقامات حکومت پاکستان این اتهام را رد کرده اند.

پس از آنکه عمران خان در اپریل ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پاکستان از کرسی صدارت آن کشور کنار زده شد، شهباز شریف با حزب مردم پاکستان حکومت ایتلافی تشکیل داد و به کرسی صدارت پاکستان تکیه زد. اما ادارهٔ شهباز شریف قادر نشد به صورت موثر حکومتداری کند و به آزمون‌های اقتصادی که به میراث برده بود، رسیدگی کند.

در عین حال، حزب تحریک انصاف پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد که همه نامزدهای مستقل مورد حمایت‌اش که برنده شده اند، با یک گروه مذهبی کوچکتر پارلمانی، یعنی شورای اتحاد سنی، همسو خواهد شد. این همسویی حزب تحریک انصاف را قادر می‌سازد تا بخشی از کرسی‌های ریزرف شده را در پارلمان آن کشور برای خود اختصاص بدهد. بر اساس قانون پاکستان، نامزدان که بدون حزب سیاسی در انتخابات برنده می‌شوند،‌ نمی‌توانند به کرسی‌های ریزرف شده پارلمان آن کشور دست یابند.

حمید رضا، رهبر شورای اتحاد سنی، در یک کنفرانس خبری مشترک با رهبری حزب تحریک انصاف در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، گفت که هر دو حزب تفاهمنامه‌ای را امضا کرده اند و همه این اقدامات به دستور عمران خان صورت می‌گیرد.

شماری از منتقدان می‌گویند که حتا اگر حزب مسلم لیگ-نواز در ایجاد حکومت ایتلافی موفق شود، حمایت گسترده مردم از عمران خان نشان می‌دهد که مردم آن کشور از مداخلۀ نظامیان در امور سیاسی به ستوه آمده اند،‌ زیرا آنان معتقد اند که مداخله نظامیان شرایطی را مساعد می‌کند تا احزاب مسلم لیگ-نواز و حزب مردم پاکستان که توسط خانواده‌ها رهبری می‌شوند، بار بار به اریکه قدرت تکیه بزنند.

این در حالی است که دو روز پیش یک مقام ارشد پاکستان اعتراف کرد که او به تقلب در انتخابات کشورش کمک کرده است. لیاقت علی چتا، کمیشنرراولپندی، گفت که خود را به پولیس تسلیم خواهد کرد. چتا گفت که قبل از این که از سمت‌اش کنار برود،‌ او شخصاََ روند تقلب آرا را در راولپندی نظارت کرد.

چتا افزود:" به خاطر ارتکاب چنین جنایت شنیع خود را به پولیس تسلیم می‌کنم." او همچنین رییس کمیسیون انتخابات پاکستان را به دست داشتن در تقلب انتخاباتی متهم کرد.

کمیسیون انتخابات پاکستان با نشر اعلامیه‌ای اتهامات چتا را رد کرد، اما گفت که این موضوع را بررسی می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG