لینک های دسترسی

Breaking News

ملاله یوسفزی: طالبان در افغانستان 'دختر بودن را غیرقانونی' کرده‌اند


ملاله یوسفزی، برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل و فعال پاکستانی
ملاله یوسفزی، برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل و فعال پاکستانی

ملاله یوسفزی، برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل و فعال پاکستانی روز سه شنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) گفت که در حاکمیت طالبان در افغانستان دختر بودن "غیرقانونی" شده است و به گفتهٔ وی جهان به این وضعیت پشت گشتانده است.

یوسفزی در سخنرانی در دهمین سالروز مرگ نلسن مندیلا، رییس جمهور پیشین افریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با اپارتاید نژادی گفت که اپارتاید جنستی باید به مثابهٔ جنایت علیه بشریت تلقی شود. او عملکرد رژیم طالبان را در برابر زنان افغان "اپارتاید جنسیتی" خواند.

این بانوی فعال پاکستانی گفت که به دلیل محروم شدن دختران افغان از آموزش، شماری از آنان "به افسردگی مبتلا شده" عده‌ای "به مخدرات رو آورده" و برخی هم "اقدام به خودکشی" کرده اند.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده و افزون بر محروم کردن زنان و دختران از آموزش به سویهٔ بالاتر از صنف ششم، حق کار زنان را سلب کرده و نیز آنان را از رفتن با پارک‌ها، کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی محروم کرده اند.

ملاله ۱۱ سال پیش، درست هنگامیکه ۱۵ سال عمر داشت به خاطر فعالیت برای ترویج آموزش دختران، هدف گلولهٔ تندروان طالبان پاکستانی قرار گرفته و از ناحیهٔ سر به شدت مجروح شد.

یوسفزی در سخنرانی در مراسم یادبود از مندیلا در سالون تیاتر شهر جوهانسبورگ گفت: "افریقای جنوبی در برابر اپارتاید نژادی مبارزه کرد تا اینکه این پدیده در سطح بین‌المللی جرم پنداشته شد... اما اپارتاید جنسیتی تا هنوز به کلی مدون نشده است."

ملاله یوسفزی گفت که همین اکنون فرصت میسر است که اپارتاید جنسیتی در میثاق ملل متحد در مورد جرایم علیه بشریت جرم انگاری شود.

افزون بر ملاله یوسفزی، هلری کلنتن، وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده و شماری دیگر از فعالان پیشگام کمپاینی را به راه انداخته اند تا اپارتاید جنسیتی در زمرهٔ جنایات علیه بشریت به رسمیت شناخته شود.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG