لینک های دسترسی

Breaking News

ملاله: امریکا از زنان و دختران افغان قویتر حمایت کند 


ملاله یوسفزی
ملاله یوسفزی

ملاله یوسفزی، مدافع حقوق بشر، می‌گوید که ایالات متحده باید از زنان و دختران افغان قویتر حمایت کند.

خانم یوسفزی که در سال ۲۰۱۲ در یک حملهٔ مسلحانهٔ طالبان پاکستانی شدیداً زخمی شد، به روز دوشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) در جریان دیداراش از واشنگتن گفت که افغانستان یگانه کشوری است که دختران در آن نمی‌توانند در لیسه‌ها درس بخوانند.

او که در کنار انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در واشنگتن سخنرانی می‌کرد افزود: "این پیام کنونی دختران افغان است: ما می‌خواهیم جهانی را ببنیم که تمام دختران در آن بتوانند به آموزش با کیفیت و مصوون دسترسی داشته باشند."

او گفت که این نامه را ستوده فروتن، دختر ۱۵ سالهٔ افغان عنوانی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نوشته است.

خانم ستوده در نامه‌اش نگاشته است که به هر اندازهٔ که دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران مسدود باشد،‌ به همان اندازه امید‌ها برای آیندهٔ شان کاهش خواهد یافت.

ملاله یوسفزی که نامهٔ ستوده فروتن را می‌خواند به نقل از او گفت: "آموزش دختران ابزار قدرتمند برای تامین صلح و امنیت است. اگر دختران نیاموزند، افغانستان نیز رنج خواهد برد."

ستوده، سه روز پیش، از سوی نشریهٔ فاینانشل تایمز، منحیث یکی از ۲۵ زن تاثیرگذار سال ۲۰۲۱ میلادی شناخته شد.

در حالی که بیش از سه ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، حکومت طالبان هنوز هم دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش آموزان دختر باز نکرده اند و شماری زیادی از زنان افغان که در گذشته مصروف کار بودند، خانه‌نشین شده اند.

او گفت که امیدوار است ایالات متحده و ملل متحد برای زمینه سازی برگشت دختران افغان به مکاتب، اقدامات فوری را روی دست گیرند.

XS
SM
MD
LG