لینک های دسترسی

Breaking News

مالیزیا به خاطر سرکوب مسلمانان، جام فوتبال میانمار را ترک می‌گوید


در جام سوزوکی کشورهای جنوب شرق آسیا با هم رقابت می‌کنند
در جام سوزوکی کشورهای جنوب شرق آسیا با هم رقابت می‌کنند

مالیزیا در اعتراض به سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار یا برما، از شرکت در رقابت‌های فوتبال انجمن کشورهای جنوبشرق آسیا "سوزوکی کپ"به میزبانی میانمار پرهیز می‌کند.

خیری جمال‌الدین وزیر جوانان و ورزش مالیزیا گفته است که تصمیم نهایی در مورد این اقدام، روز جمعه در جلسۀ کابینۀ آن کشور اتخاذ خواهد شد.

خبرگزاری رویترز از قول آقای خیری گزارش داده است که مالیزیا از قبل می‌دانست که میانمار میزبان این رقابت‌ها است اما به گفتۀ وی تصمیم تازۀ آن کشور به خاطر نشر شواهد تازه مبنی بر حملۀ نظامیان میانمار بر اقلیت مسلمان در راخین یا اراکان است.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز دو شنبه گزارش دادکه تصاویر روشن ماهواره‌ای از ساحات مسلمان نشین در ولایت راخین نشان می دهد که ۸۲۰ ساختمان دیگر در پنج روستای مسلمان نشین آن ولایت توسط نظامیان میانمار ویران شده است.

گزارش‌ها همچنان حاکی از کشته شدن ۸۶ نفر و بیجا شدن کم از کم ۳۰ هزار مسلمان روهینگیایی است. همچنان سربازان برمایی به تجاوز جنسی به ده ها زن و دختر مسلمان در راخین متهم شده اند.

تا کنون مقام‌ها در میانمار در مورد تصمیم تازۀ مالیزیا واکنشی نشان نداده اند.

پیامدهای عدم اشتراک مالیزیا

از سوی دیگر اجتناب مالیزیا از شرکت در این جام می تواند پیامدهای جدی از جمله وضع محدودیت از سوی فدراسیون جهانی فوتبال یا فیفا را در قبال داشته باشد.

نظامنامۀ فیفا حکم می کند که کشورهای عضو فدراسیون‌های جهانی فوتبال باید در مسایل سیاسی و دینی بی طرف باقی بمانند و از اعمال هر گونه تبعیض، پرهیز کنند.

تخطی از نظامنامۀ فیفا می تواند به وضع ممنوعیت فوتبال بر یک کشور منتهی شده و در بدترین حالت، آن کشور را از عضویت فیفا به کلی محروم سازد.

یک سخنگوی فیفا به خبرگزاری رویترز گفته است که آن فدراسیون تصمیم مالیزیا را تحت غور دارد و جزئیات بیشتری در مورد ارایه نکرده است.

مالیزیا در سال ۱۹۸۰ نیز به خاطر اعتراض از تهاجم قشون سرخ اتحاد شوروی پیشین بر افغانستان، از شرکت در بازی‌های المپیک محروم شده بود.

کشورهای شامل در قعر جدول رده بندی فیفا، عضویت جام سوزوکی را دارند، اما علاقمندی شدید به فوتبال، این جام را در کشورهای منطقه مشهور ساخته است.

XS
SM
MD
LG