لینک های دسترسی

Breaking News

مردی که در ایران اعدام شد اما زنده است


پس از چین، ایران بالاترین رقم اعدام در جهان را دارد
پس از چین، ایران بالاترین رقم اعدام در جهان را دارد
روزنامه خراسان چاپ ایران، از بهبود وضعیت یک فردی که پس از اعدام شدن زنده ماند گزارش داده است.

علیرضای ۳۷ ساله سه سال پیش به جرم قاچاق مواد مخدر بازداشت شد و پس از طی مراحل محکمه به تاریخ ۱۷ میزان در زندان مرکزی بجنورد به دارکشیده شد.

وقتی خانواده علیرضا برای گرفتن جسدش به سردخانه مراجعه کردند، کارگر سردخانه با بخار روی پوشش نایلونی جسد روبرو شد که حکایت از زنده بودن او داشت. پس از آن اعدامی به شفاخانه منتقل شد و حالا حالت او، قناعت بخش توصیف شده است.

روز چهارشنبه رئیس قوه قضائیه ایران برای این مرد پیشنهاد یک درجه عفو و مجازات حبس ابد به جای مرگ داد.

یک روز پیش از آن، وزارت عدلیه ایران از اعدام نشدن دوباره این محکوم خبر داده بود. به نوشته خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، مصطفی پورمحمدی، لوی سارنوال ایران، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت "با تلاش های زیاد سرانجام در مورد اعدام نشدن مجدد محکوم نجات یافته از مرگ با جواب مثبت روبرو شده ایم. » وزیر عدلیه ایران گفته بود این مرد اکنون وضع مناسبی ندارد و با دستگاه اکسیژن زنده است".

برادر اعدامی

برادر علیرضا به خبرگزاری مهر گفته است برادرش در حال حاضر در یکی از شفاخانه های تهران بستری است و تحت نظر مامورین امنیتی قرار دارد. به گفته او، به اعضای خانواده تاکنون اجازه ملاقات با زندانی داده نشده است.

او گفت در روز اعدام به زندانی اجازه آخرین دیدار با خانواده اش داده نشده بود. او همچنین با تکذیب خبر رسانه ها، زنده بودن برادرش پس از انتقال به سردخانه را تنها ۵ ساعت، و نه ۲۴ ساعت، پس از اجرای حکم و اعلام قطعی مرگ اعلام کرد.

محکوم به اعدام ۱۲ دقیقه بر بالای دار بود تا سرانجام با تایید طب عدلی به سردخانه منتقل شد.

در پی این ماجرا مسئله تازه ای به میان آمد. تکلیف این مرد که یک بار به دار کشیده شده و مرگ را با همه وحشت و رنج و عذاب آن همراه با درد وشکنجه ناشی از دار زدن تجربه کرده بود، چه میشود.

مسئولان قوه قضاییه با استناد به این که حکم او مرگ بوده است نه اعدام، نظر بر این داشتند که او به هرحال باید بمیرد ودر نتیجه دوباره به دارکشیده شود. اما گروه های مدافع حقوق بشر و مخالفان اعدام، خواستار جدی لغو اعدام دوباره و نجات مرد اعدامی از مرگ شدند.

بسیاری از مردم عادی نیز با استناد به باور های که وقتی کسی از مجازات اعدام جان به دربرد دیگر نباید کشته شود، خواستار عفو محکوم بودند.

صادق لاریجانی، وزیر عدلیه، علت پیشنهاد لغو مجازات اعدام مرد محکوم را عاطفی اعلام کرده و گفته است این شخص به دلیل مصایبی که تحمل کرده و مرگ را به چشم خود دیده می تواند مورد "لطف و عفو نظام اسلامی" قرار گیرد. هرچند که به گفته او اعدام به معنی سلب حیات است و بر اساس تعبیر دقیق از قانون باید از کسی که حیاتش سلب نشده، سلب حیات شود.

ایران پس از چین در جهان بیشترین تعداد مجازات اعدام را دارد و از نظر جمعیت بالاترین رقم اعدام در جهان را به خود اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG