لینک های دسترسی

Breaking News

مردی در پاکستان به اتهام توهین به مقدسات اسلام عذاب‌کش شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقامات در پاکستان امروز هفتم می (۱۷ ثور) گفتند که روز گذشته در جریان راهپیمایی حزب تحریک انصاف پاکستان، یک مرد به اتهام توهین به مقدسات از سوی گروهی از مردان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و کشته شد.

ویدیوی صحنه‌ای که این مرد عذاب‌کش می‌شود، به پیمانهٔ گسترده در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است. در این ویدیو پولیس نیز دیده می‌شود که تلاش دارد مرد متهم را از چنگ دیگران نجات دهد.

این حادثه در ساحهٔ ساولدهیر شهر مردان ایالت خیبرپشتونخوا رخ داد. پولیس قربانی این رویداد را نگار عالم معرفی کرده و گفته است که از وی خواسته شده بود تا دعای پایانی راهپیمایی به حمایت حزب عمران خان، صدر اعظم پیشین این کشور،‌ را بخواند،‌ اما مردم از سخنرانی وی‌ خشمگین شده و بر او حمله‌ور شدند.

مقامات در مورد این که نگار عالم در سخنرانی‌اش چه گفته بود معلومات ارایه نکرده، اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اجتماعی او یک سیاستمدار را برای منطقه "پیغمبر" خوانده بود.

پولیس گفت که نگار عالم توانست از صحنه فرار کند،‌ اما مردم او را در خانهٔ یکی از بستگانش پیدا کردند.

نجیب الرحمان، آمر پولیس این ساحه گفت که مردم از بالای دیوار وارد خانه شده و نگار عالم را توسط دنده‌های چوبی لت و کوب کردند تا اینکه وی زیر شکنجه جان سپرد.

او گفت که این گروهی از مردم به حدی خشمگین بودند که کنترول آنان فوق العاده چالش‌برانگیز شده بود.

عمران خان در این راهپیمایی حضور نداشت و مقامات حزب وی در مورد این واقعه تبصره نکرده اند.

توهین به مقدسات در پاکستان که اکثریت جمعیت آنرا مسلمانان تشکیل می‌دهد، یک موضوع بسیار حساس است و مجازات آن اعدام است. در برخی موارد تنها ادعای توهین به مقدسات برای ایجاد شورش و کشتن متهمان توسط گروه‌ها کافی است.

کمیسیون امریکایی آزادی ادیان در جهان در گزارش ۲۰۲۲ گفت که قوانین توهین به مقدسات در پاکستان، افراط‌گرایان اسلامگرا را قادر و تشویق کرده است که بدون مجازات عمل کنند و به راحتی اقلیت‌های مذهبی یا کسانی را که عقاید متفاوت دارند، هدف قرار دهند.

بر اساس معلومات مرکز عدالت اجتماعی، از سال ۱۹۸۷ به اینسو بیش از ۲۰۰۰ نفر در پاکستان به توهین به مقدسات متهم شده و از آن میان حد اقل ۸۸ نفر توسط مردم عذاب‌کش شده اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که از قانون توهین به مقدسات در پاکستان در اغلب موارد برای حل خصومت‌های شخصی و هدف قرار دادن اقلیت‌ها، سواستفاده صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG