لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان مردی را که به اتهام 'توهین به مقدسات' در بازداشت پولیس پاکستان بود،‌ به قتل رساندند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

معترضان روز شنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) بر یک پاسگاه پولیس یورش بردند و یک زندانی را که به اتهام توهین به مقدسات مواجه بود، گرفتند و پس از آنکه وی را به قتل رساندند،‌ جسد‌ش را آتش زدند.

این رویداد در منطقهٔ نانکانا صاحب، یک شهر دورافتاده ایالت پنجاب که پر جمعیت‌ترین ایالت پاکستان است، رخ داده است.

مقامات پولیس منطقه گفته اند که قربانی به اتهام هتک حرمت به قرآن بازداشت شده بود. به گفتهٔ این مقامات،‌ خبر بی‌احترامی به قرآن،‌ موجب خشم مردم شد و گروهی از مردم پاسگاه پولیس را محاصره کردند و خواهان تسلیم‌دهی متهم شدند.

مقامات پولیس همچنین گفتند که جمعیت زیاد این گروه سبب شد افسران پولیس از محل وظیفه فرار کنند و معترضان قادر شدند تا مرد ۳۵ ساله را تا زمانی لت و کوب کنند که بمیرد.
ویدیو‌های که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده،‌ نشان می‌دهد که معترضان جسد برهنهٔ مرد متهم را به جاده می‌کشند و سپس آنرا آتش می‌زنند.

پولیس ایالت پنجاب با نشر اعلامیه‌ای گفته است که کارمندان ارشد پاسگاه پولیس به دلیل کوتاهی در جلوگیری از حمله اوباشان از کار شان تعلیق شده اند و دستور تحقیقات فوری در مورد این رویداد صادر شده است. در این اعلامیه همچنین آمده است که شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، نیز حمله این گروه اوباش را محکوم کرد و به مقامات دستور داد تا به اسرع وقت در مورد آن تحقیق کنند.

در این اعلامیه از قول شهباز شریف گفته شده است که"چرا پولیس جلوی اوباشان خشن را نگرفت؟ حاکمیت قانون باید تضمین شود. هیچ کس نباید اجازه داشته باشد که بر قانون نفوذ کند."

در همین حال، طاهر محمود اشرفی، نماینده ویژه صدراعظم پاکستان در امور هماهنگی بین ادیان، با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به قتل فرد متهم گفت که "شکنجه غیرانسانی و کشتن یک مظنون "اقدام ظالمانه و جنایتکارانه" است. اشرفی در تویتی نوشته است که : ''شریعت اسلامی و قانون پاکستان به کسی اجازه نمی‌دهد که خود طرف دعوا، قاضی و داور باشد.''

توهین به مقدسات در پاکستان که اکثریت جمعیت آنرا مسلمانان تشکیل می‌دهد، یک موضوع بسیار حساس است و مجازات آن اعدام است.در برخی اوقاع تنها ادعای توهین به مقدسات برای ایجاد شورش و کشتن متهمان توسط گروه‌ها کافی است.

در اغلب حالات، افراد مظنون به توهین به مقدسات آماج حمله قرار می گیرند و گاهی اوقات توسط گروه‌های اوباش بدون محاکمه کشته می‌شوند.

رویداد روز شنبه تقریباً دو هفته پس از آن به وقوع پیوست که پاکستان در جلسه‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل اطمینان داد که اقداماتی را برای مقابله با سو استفاده از قوانین توهین به مقدسات انجام می دهد.

حنا ربانی کهر،‌ وزیر دولت در امور خارجه، به تاریخ ۳۰ جنوری در ژینو گفت که حکومت کشورش تدابیری را در برابر سو استفاده از قانون توهین به مقدسات روی دست گرفته است.

پیش از این،‌ کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده در گزارشی ۲۰۲۲ خود گفت که قوانین توهین به مقدسات در پاکستان، افراط‌گرایان اسلامگرا را قادر و تشویق کرده است که بدون مجازات عمل کنند و به راحتی اقلیت‌های مذهبی یا کسانی را که عقاید متفاوتی دارند، از جمله افراد بی دین را هدف قرار دهند.

سازمان غیر حکومتی مرکز تدقیق و مطالعات امنیتی اوایل سال گذشته میلادی با نشر گزارشی گفت که از زمان تاسیس پاکستان کم و بیش ۱۴۱۵ نفر به "کفرگویی و اهانت به مقدسات اسلام" در آن کشور متهم شده اند که از این میان ۸۹ نفر آنان بدون محاکمه، توسط مردم کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG