لینک های دسترسی

Breaking News

پوتزل: یوناما به نقش سازندۀ خود در حل مشکلات افغانستان ادامه می‌دهد


مارکس پوتزل، معاون جدید هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان
مارکس پوتزل، معاون جدید هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان

مارکس پوتزل، معاون جدید هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که این اداره به نقش سازنده‌اش برای حل مشکلات موجود در افغانستان ادامه خواهد داد.

یوناما امروز پنجشنبه هفتم جولای (۱۶ سرطان) گفته است که آقای پوتزل در نخستین دیدارش با مقامات طالبان، در کنار چالش‌های موجود فرا راه افغانستان و تقویت حقوق بشر، در مورد موضوعات مختلف گفتگو کرده است.

بر اساس معلومات دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان، معاون جدید این اداره با معاونان رییس‌الوزرای حکومت طالبان و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان به گونۀ جداگانه ملاقات کرده است.‌

در اعلامیۀ یوناما آمده است که آقای پوتزل در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون رییس‌الوزرای طالبان در مورد چالش‌های موجود در افغانستان و مشکلات شهروندان این کشور صحبت کرده است. در این دیدار آقای پوتزل گفته است که یوناما در این بخش به نقش سازنده‌اش ادامه می‌دهد.

در اعلامیه گفته شده است که آقای پوتزل در ملاقات با مولوی عبدالکبیر، معاون دیگر رییس‌الوزرای ادارۀ طالبان، در مورد اهمیت تعامل با جامعه مدنی و تضمین حقوق بشر برای همه گفتگو کرده است.

بر اساس اعلامیه یوناما، معاون یوناما با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت طالبان دیدار کرده و به وی در زمینه تسهیل گفتگوها برای جامعه فراگیر افغانستان اطمینان داده است.

اعلامیه با اشاره به ملاقات دو طرف گفته است: "دربارۀ راه‌هایی که یوناما می‌تواند گفتگو برای یک جامعه و حکومتداری فراگیر در افغانستان را تسهیل کند و همچنین حصول اطمینان از اهمیت فراهم‌ساختن فرصت‌های آموزشی مساوی برای همه بحث و تبادل نظر نمودند".‌

در همین حال، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، علاوه بر انتظار ماموریت خوب از سرپرست جدید یوناما، ابراز امیدواری کرده است که یوناما در ایجاد رابطه مثبت و تعامل سازنده بین افغانستان و جهان نقش ایفا کند.

معاون دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در حالی به مقامات طالبان برای حل مشکلات افغانستان وعدۀ همکاری داده است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست سال گذشته، نظام اقتصادی این کشور رو به فروپاشی است و در رابطه به اعمال محدودیت‌های طالبان بر کار و آموزش زنان و دختران نگرانی‌های جدی وجود دارد.

از سویی هم افغانستان در حال حاضر با بحران بشری مواجه است و سازمان ملل متحد می‌گوید که ۹۷ درصد جمعیت این کشور را گرسنگی تهدید می‌کند.

پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان مکاتب دخترانه از صنف ششم به بعد همچنان مسدود است. با وجود درخواست‌های مکرر دختران افغان و فعالان حقوق زنان و جامعه جهانی از طالبان برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دخترانه و احترام به حقوق اساسی زنان، طالبان هیچ اقدامی انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG