لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی شیوع سرخکان در شماری از ولسوالی‌های دایکندی


سرخکان یک بیماری دورۀ طفولیت است که در نزد کودکان واکسین ناشده، می تواند کشنده باشد.
سرخکان یک بیماری دورۀ طفولیت است که در نزد کودکان واکسین ناشده، می تواند کشنده باشد.

شماری از باشندگان ولسوالیهای اَشترلَی، خِدیر و کِیتی ولایت دایکندی میگویند که دهها طفل در آن ولسوالیها به بیماری سرخکان مصاب شده اند.

باشندگان آن ولایت، با اظهار نگرانی، از ریاست صحتعامه و نهادهای همکار بخش صحت میخواهند برای جلوگیری از شیوع مرض سرخکان در آن ولایت اقدامات جدی روی دست گرفته شود.

به ادعای باشندگان محل و اعضای شورای ولایتی دایکندی، در روزهای اخیر چهار کودک از اثر ابتلا به بیماری سرخکان در ولسوالی خدیر، جان باخته اند.

سبحان نایبی، عضو شورای ولایتی دایکندی به صدای امریکا گفت " اگراقدامات جدی برای جلوگیری از این مرض روی دست گرفته نشود ساحات نا امن که به نحوی تحت کنترول طالبان قرار دارند بیشتر مورد تهدید خواهد بود که در آن مناطق جلوگیری از شیوع سرخکان از کنترول خارج میشود".

کودکان برای اینکه به سرخکان مصاب نگردند، باید واکسین های دورۀ طفولیت را تکمیل کنند.
کودکان برای اینکه به سرخکان مصاب نگردند، باید واکسین های دورۀ طفولیت را تکمیل کنند.

باشندگان دایکندی، یکی از دلایل شیوع سرخکان را در آن ولسوالیها، صعبالعبور بودن مسیرهای آن مناطق و تطبیق نشدن واکسین عنوان میکنند.

عزیزالله موحدی، یکی از باشندگان ولسوالی خدیر میگوید "مرض سرخکان از دو ماه به اینسو در ساحات سرقول خدیر، شکردره، سیاه قول و دربسیاری از ساحات کیتی و درخدیر شیوع یافته ولی اقدام جدی تا هنوز برای مهار این بیماری نشده است".

این باشنده دایکندی میگوید که چهار کودک در اثر ابتلا به مرض سرخکان در ساحات کالو، کیتی، شکر دره و سیاه قول جان باخته اند.

برخی از باشندگان دایکندی میگویند که در صورت بی توجهی بخشهای صحی ممکن اطفال بیشتر قربانی مرض سرخکان شده و از سویی هم آنان نگران شیوع مرض سیاه سرفه نیز در این ساحات وجود دارد.

واکنش ریاست صحت دایکندی

اما ریاست صحت عامه دایکندی با تأیید شیوع بیماری سرخکان در برخی از ولسوالیهای این ولایت میگوید که این مرض در حال حاضر تحت کنترول بوده و هیچ تلفات به دنبال نداشته است.

داکتر اسحاق درمان، رئیس صحت عامه دایکندی به صدای امریکا گفت "ما از این موضوع خبر نداریم؛ اما بخش سرویلانس ما از جمله تاپ ترین ولایات است که برعلاوه مراکز صحی هشت تیم موبایل و تیمهای رضاکار داریم که پروگرام واکسین را تطبیق میکنند".

رئیس صحت عامه دایکندی میافزاید که در یک ماه اخیر ۱۸ طفل در سطح دایکندی که مبتلا به مرض سرخکان بوده اند در مراکز صحی بستر شده اند.

مقامات بخش صحی میگویند که این مرض هم اکنون تحت کنترول بوده و هیچ نوع نگرانی در زمینه وجود ندارد.

سرخکان نوعی بیماری ساری است که اکثراً اطفال خردسال به آن مبتلا میشوند و در صورتی که به موقع تداوی نشوند، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG