لینک های دسترسی

Breaking News

چرا عقامت مردان بیش از هر وقت دیگر افزایش یافته است؟


شمار سپرم مردان در کشورهای غربی از سال‌های ۱۹۷۰ به اینسو به بیش از نصف کاهش یافته که اختلال انتعاذ آلۀ تناسلی و کاهش هورمون جنسی تستوستیرون بخشی از عوامل آن خوانده شده است.

داکتر شانا سوان، متخصص صحت باروری و عقامت در کتاب تازۀ خود زیر عنوان "شمارش معکوس" نگاشته است که اگر انسان‌ها همین امروز دست به کار نشوند، وضعیت کنونی توالد و تناسل دیر نخواهند پایید. خانم سوان افزایش عقامت مردان را "بحران جهانی هستی" عنوان کرده است.

داکتر سوان از سه دهه به اینسو در زمینۀ صحت باروری کار کرده است. او در سال ۲۰۱۷ پس از تحلیل و تجزیۀ معلومات صحی در مورد ۴۰ هزار مرد هشدار داد که شمار سپرم مردان از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ حدود ۵۹ درصد کاهش یافته است.

هرچند شماری از کارشناسان کاهش میزان تولدات و نیز افزاش عقامت را به ویژه در غرب به خواست زوج‌ها برای داشتن خانواده‌های کوچک و ازدواج دیگر هنگام ربط می‌دهند، داکتر سوان استدلال می‌کند که این مشکل فراتر از انتخاب فردی زوج‌ها است.

بر اساس معیار تعیین شدۀ سازمان جهانی صحت در هر ملی‌لیتر منی باید بین ۱۵ میلیون تا ۲۰۰ میلیون سپرم موجود باشد. اما داکتر سوان استدلال می‌کند که کمتر از ۴۰ میلیون سپرم در هر ملی‌لیتر مشکلات توالد و تناسل را ایجاد کرده می‌تواند.

به گفتۀ خانم سوان نسل امروز مردان به گونۀ اوسط ۴۷.۱ میلیون سپرم در هر میلی‌لیتر منی دارند، حالانکه نسل پیشتر یا پدران نسل امروز به گونۀ اوسط ۹۹ میلیون سپرم در هر میلی‌لیتر منی داشتند.

همچنین مردان امروز در مقایسه با مردان نسل‌های قبلی میزان کمتر هورمون تستوستیرون دارند. دو پژوهش علمی که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۲۰ در این زمینه انجام شد نشان داده است که میزان هورمون تستوستیرون مردان در سه دهۀ گذشته کم از کم ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش فوربس، تجویز هورمون تستوستیرون به مردان بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ دوبرابر شده است، تجویز این نسخه عوارض جانبی تکاندهنده دارد زیرا ۹۰ درصد کسانیکه تستوستیرون زرقی می‌گیرند، کم از کم در جریان تداوی، شمار سپرم آنان به صفر می‌رسد.

داکتر سوان هم چنین نوشته است که میل جنسی نیز سیر نزولی را پیموده است و بر اساس یافته‌های این پژوهشگر امریکایی، انگیزه و علاقه برای فعالیت جنسی به گونۀ فزاینده کم شده است.

همچنین یافته‌های این پژوهشگر نشان داده است که مردان اکنون در سنین جوانتر سراغ درمان مشکلات انتعاذ آلۀ تناسلی برآمده و در حال حاضر ۲۶ درصد مردان زیر سن ۴۰ سال مشکل انتعاذ آلۀ تناسلی دارند.

داکتر سوان در کتاب شمارش معکوس در مورد افزایش بلوغ زودهنگام در دختران نگاشته و نیز گفته است که میزان باروری دختران امروزی در سنین ۲۰ سالگی کمتر از میزان باروری است که مادرکلان‌های آنان در سن ۳۵ سالگی داشتند.

چرا چنین شده است؟

پرخوری و خوردن غذاهایی که برای صحت و سلامتی خوب نیست، کمبود تحرک و فعالیت فزیکی، بلند رفتن مصرف الکول و درگیر بودن فعالیت‌ها یا عاداتی که بر توانمندی جنسی و قابلیت توالد و تناسل اثر منفی می‌گذارد، از دید داکتر سوان، عوامل دخیل در ایجاد این وضعیت است.

موجودیت مواد کیمیایی و زبالۀ پلاستیک در ماحول ما، به گفتۀ داکتر سوان، سیستم هورمونی بدن مردان و زنان را متاثر و توالد و تناسل را دشوارتر کرده است. تحقیقات نشان داده است که این مواد کیمیایی و زباله و حتا مواد آرایشی که زنان هر روز به سر و صورت خود می‌مالند، فعالیت‌های هورمونی بدن را مختل می‌کند.

به نوشتۀ داکتر سوان، حتا مواد کیمیایی ضد حریق که در توشک‌های اسفنجی کار گرفته می‌شود تا مواد دفع کنندۀ آب و چربی که در بسته‌های مواد غذایی کار گرفته می‌شود و حتا مواد ضد لکه که در فرش و دیگر وسایل خانه کار گرفته می‌شود تاثیر عقیم کننده بر مردان دارد.

مواد حشره کش و دواهایی که برای آفات گیاهی کار گرفته می‌شود نیز در زمرۀ موادی قلمداد شده است که می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت و فعالیت جنسی داشته باشد.

عقامت تنها توانمندی مردان را به بچه دار شدن متاثر نمی‌کند، بلکه خطر مرگ را نیز افزایش می‌دهد. بر اساس پژوهشی که در پوهنتون ستنفورد ایالات متحده صورت گرفته است، مردان عقیم زودتر از زنان عقیم می‌میرند.

چه باید کرد؟

ترک عادت دود کردن سگرت، کاهش مصرف الکول و حفظ وزن مناسب و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن نکات اساسی است که داکتر سوان به آن تاکید می‌کند. تحقیقات نشان داده است که دود کردن سگرت و نوشیدن الکول سبب کاهش و نقص سپرم می‌شود.

یک پژوهش دیگر نشان داده است که مردانی که از نظر فزیکی فعال اند، نسبت به مردانی که فعالیت کمتر فزیکی دارند یا هیچ فعالیت فزیکی ندارند، از نظر جنسی نیز سالم تر اند.

یافته های یک پژوهش دیگر در دنمارک نشان داده است که تشویش و استرس روانی نیز می تواند تا ۳۸ درصد غلظت سپرم را کاهش دهد. تحقیقات شخصی داکتر سوان نیز این یافته‌ها را تایید می‌کند.

رژیم غذایی سرشار از چربی، به ویژه چربی حیوانی، نیز با نارسایی‌های سپرم مرتبط خوانده شده است. خانم سوان می‌گوید که مقادیر بلند استروجن‌ها در محصولات لبنی و نیز موجودیت آلوده‌کننده‌های محیط زیست چون مواد حشره کش و یا آلوده‌کننده های کلورین دار در محصولات لبنی سبب تاثیرات ناگوار آن بر توانمندی و فعالیت جنسی می‌شود.

داکتر سوان می گوید که از خوردن زیاد گوشت‌های پروسس شده باید جلوگیری کرد و بیشتر خود را به خوردن رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای - سرشار از حبوبات، غله جات، چربی‌های خوب، سبزیجات و ماهی- عادت داد.

XS
SM
MD
LG