لینک های دسترسی

Breaking News

وزیرخارجۀ جدید ایالات متحده کیست؟


آقای پومپیو از حامیان اولیۀ آقای ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بوده است.
آقای پومپیو از حامیان اولیۀ آقای ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بوده است.

پس از ماه ها گمانه زنی ها، دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده صبح سه شنبه اعلام کرد که مایک پومپیو، رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا "سی آی ای" را به عوض ریکس تیلرسن، در پست وزارت خارجۀ کشورش می گمارد.

مایک پومپیو، پیش از تقررش به حیث رئیس سی آی ای، سه دوره در مجلس نمایندگان ایالات متحده، به نمایندگی از حزب جمهوریخواه از ایالت کنزاس، ایفای وظیفه کرده است.

آقای پومپیو یکی از حامیان اولیۀ دونالدترمپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده بود و به حیث رئیس ادارۀ مرکزی استخبارات امریکا، به رئیس جمهور ترمپ خیلی نزدیک بوده است.

مایک پومپیو حین تصدی اش در مجلس نمایندگان، به عنوان یک محافظه کار قوی در مسایل امنیت ملی ایالات متحده، شهرت کسب کرده بود. او یکی از منتقدین جدی هیلری کلنتن وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده به ویژه در بخش نحوۀ رسیدگی به حملۀ مرگبار ۲۰۱۲ بر سفارت امریکا در بنغازی لیبیا بود.

منتقد شدید ادارۀ اوباما

همچنان، مایک پومپیو یکی از منتقدین سرسخت برنامه های حکومت به رهبری بارک اوباما، مثل قانون مراقبت های صحی و توافقنامۀ هسته یی ۲۰۱۵ کشور های غرب با ایران، به شمار می رفت.

رئیس جمهور ترمپ، روز سه شنبه با تاکید بر موضعش در خصوص توافقنامۀ هسته یی با ایران – که همواره آن را یک توافق "بد" خوانده است - گفت که او و "پومپیو در این بخش [توافق هسته یی با ایران[ دیدگاه مشترک و موافق دارند"، حالانکه به گفتۀ آقای ترمپ، میان ریکس تیلرسن و رئیس جمهور در این خصوص "کمی اختلاف نظر" موجود بوده است.

از جانب دیگر، روز یکشنبه پس از آنکه رئیس جمهور ترمپ پیشنهاد ملاقات با رئیس جمهور کوریای شمالی را پذیرفت، آقای پومپیو با حمایت از اقدامات سختگیرانۀ حکومت امریکا علیه کوریای شمالی گفت "هیچگاهی در گذشته شاهد وضعیت کنونی اقتصادی پیونگ یانگ نبوده ایم که آنان را در خطر قرار داده و رهبری آن کشور را به شکلی مجبور به گفتگو ها کند که اکنون کیم جونگ اون، رئیس جمهور کوریای شمالی پذیرفته است."

دیدگاه های مشترک آقای پومپیو با رئیس جمهور ترمپ در خصوص مسایل مختلف به ویژه توافق هسته یی با ایران و نحوۀ رسیدگی به مسایل کوریای شمالی، احتمال دارد از مواردی باشد که آقای ترمپ، ریکس تیلرسن را ازین سمت برکنار و مایک پومپیو را تعین کرده است.

این جمهوریخواه محافظه کار، برعلاوه، در ماه جنوری زمانیکه به حیث رئیس سی آی ای ایفای وظیفه می کرد؛ توانمندی تحلیل معلومات استخباراتی رئیس جمهور ترمپ را مورد ستایش قرار داد و زمانیکه مایکل وولف، نویسندۀ کتاب "آتش و خشم" در نوشته هایش، توانایی دماغی رئیس جمهور امریکا را زیر سوال برد؛ آقای پومپیو از قدرت ذهنی دونالدترمپ دفاع کرد.

مایک پومپیو برای احراز پست وزارت خارجۀ ایالات متحده باید از مجلس سنای امریکا رای اعتماد کسب کند.

باب کراکر، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای امریکا روز سه شنبه با نشر اعلامیه یی گفت که انتظار دارد مجلس استماعیۀ آقای پومپیو در ماه اپریل برگزار شود.

XS
SM
MD
LG