لینک های دسترسی

Breaking News

حملهٔ تندروان در پاکستان سبب کشته شدن سه نیروی امنیتی شد


مقامات امنیتی پاکستان روز جمعه ۲۸ اپریل (هشتم ثور) گفتند که در اثر حملهٔ تندروان بر یک پایگاه نظامی موقت واقع در شمال‌غرب آن کشور، دست‌کم سه سرباز کشته شدند.

حملهٔ تندروان در حالی صورت گرفته است که حکومت پاکستان عملیات تهاجمی جدید را بر ضد تندروان اعلام کرده است. این عملیات تهاجمی پس از آن اعلام شد که به تاریخ ۳۰ جنوری سال روان میلادی، انفجار قوی در داخل یک مسجد در یک قرارگاه پولیس در شهر پشاور پاکستان به وقوع پیوست که در اثر آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند که اکثر قربانیان منسوبان پولیس بودند. این مرگبارترین حمله بر پولیس پاکستان در تاریخ آن کشور خوانده شده است.

خبرگزاری رویترز به قول دو مقام امنیتی پاکستان که نخواستند نام‌هایشان در گزارش ذکر شود، گزارش داده است که حملهٔ تندروان روز جمعه چندین ساعت پس از آن صورت گرفت که نیرو‌های امنیتی در منطقهٔ قبایلی هم‌مرز با افغانستان با مهاجمان درگیر شدند.

به گفتهٔ این مقامات امنیتی پاکستان، در این حملهٔ راکتی دست‌کم سه نیروی‌ آن کشور کشته و در حملهٔ متقابل چندین تندرو نیز کشته شده اند، اما در مورد جزییات ارایه نکردند.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. اما خبرگزاری رویترز به استناد از یک گزارش استخباراتی پاکستان گزارش داده است که گروه تحریک جهاد که کمتر شناخته شده است، مسوول حملهٔ روز جمعه در آن کشور بوده است. رویترز گفته است که تا اکنون قادر نشده است که صحت و سقم این گزارش را تایید کند.

مناطق قبایلی پاکستان از سال‌ها به اینسو پایگاه امن تندروان اسلامگرا از جمله تحریک طالبان پاکستان بوده است، گروهی‌ که متشکل از چندین گروه سنی مذهب تندرو است.

تحریک طالبان پاکستان یک گروه جدا از طالبان افغان است، اما تندروان این گروه متحد نزدیک طالبان افغان استند؛ این گروه خواهان سرنگونی حکومت پاکستان و ایجاد یک حکومت اسلامی در آن کشور است.

این گروه در ماه نومبر سال ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجیگری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌ را راه اندازی کنند.

XS
SM
MD
LG