لینک های دسترسی

Breaking News

انفجارهای پی‌هم در یک مرکز مبارزه با تروریزم پاکستان ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت


مقام‌های امنیتی پاکستانی می‌گویند که چندین انفجار پی‌هم در انبار مهمات در یک مرکز پولیس آن کشور رخ داده که در اثر آن، کم از کم ۱۲ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

این انفجارها ناوقت روز دوشنبه ۲۴ اپریل (چهارم ثور) در منطقه "سوات" از مربوطات ایالت خیبرپختونخوا زمانی به وقوع پیوست که به گفتۀ پولیس، آتش‌سوزی در محل انبار مهمات رخ داد.

بیشتر قربانیان این رویداد نیروهای پولیس پاکستان اند. مقام‌های پاکستانی گفته اند که در این انفجارها، این مرکز مبارزه با تروریزم پولیس آن کشور به گونۀ کامل تخریب شده است.

پیش از این، تحریک طالبان پاکستانی مسوولیت بیشتر انفجارهای مشابه را در بخش‌های آن کشور به عهده گرفته بود، اما شفیع‌الله گینداپور، یکی از فرماندهان پولیس سوات، گفته است که این رویداد ناشی از "شارتی برق در منزل تحتانی این مرکز پولیس بوده است."

او به خبرنگاران گفت: "هیچ تصوری وجود ندارد که این رویداد ناشی از حملۀ بیرونی یا انتحاری بوده باشد."

برخی از شاهدان گفته اند که این انفجارها به حدی قوی بود که ساختمان این مرکز نظامی را به گونۀ کامل ویران کرد.

ویدیوهای که در رسانه‌ها به نشر رسیده، لحظات پس از رویداد را نشان می‌دهد و دیده می‌شود که بسیاری از نیروهای پولیس مصروف بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار استند.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، در ابتدا گفت که این انفجار ناشی از حمله‌کنندۀ انتحاری بوده است. او در تویتر خود نوشت: "پولیس ما در خط مقدم دفاع در برابر تروریزم قرار دارد." اما او دقایقی پس از آن دوباره در پیامی گفت که نوعیت این انفجار در حال بررسی است.

پیش از این، انفجارهای مشابۀ در مراکز پولیس در ایالت خیبرپختونخوا و دیگر بخش‌های پاکستان رخ داده که مسوولیت بیشتر این حملات را تحریک طالبان پاکستانی به عهده گرفته است.

در جنوری سال روان نیز انفجار قوی در داخل یک مسجد در یک قرارگاه پولیس در شهر پشاور پاکستان به وقوع پیوست که در اثر آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند که اکثر قربانیان منسوبان پولیس بودند. این مرگبارترین حمله بر پولیس پاکستان در تاریخ آن کشور خوانده شده است.

حملات تحریک طالبان در پاکستان تقریباً روال عادی را به خود گرفته است. این گروه در ماه نومبر سال ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌ را راه‌اندازی کنند.

XS
SM
MD
LG