لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان دو مکتب دخترانه را در پاکستان منفجر کردند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقامات پاکستانی می‌گویند که شب گذشته تندروان دو مکتب دخترانه را در شمال‌غرب این کشور منفجر کرده و نه صنف درسی را ویران کردند. این انفجارات تلفاتی در پی نداشته است.

تحصیل دختران مدت‌ها است که برای برخی از تندروان منطقه از جمله تحریک طالبان پاکستان، بحث برانگیز بوده است.

این حملات به مکاتب دخترانه در مناطق حسوخیل و گل‌موسکی وزیرستان شمالی رخ داده است.

ریحان گل ختک، یک مقام محلی، گفت: "تندروان مواد منفجرهٔ خودساز را در دو مکتب متوسطهٔ حکومتی دخترانه جاسازی کردند که در اواخر شب منفجر شد."

او افزود که شش صنف درسی در حسو‌خیل و سه صنف دیگر در گل موسکی تخریب شده است.

ختک به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "مطمیناً این کار توسط تندروان انجام شده است، اما ما هنوز نمی‌دانیم که کدام گروه در عقب این حمله قرار دارد."

سلیم ریاض، یک افسر پولیس در محل، این رویداد را تایید کرد و گفت که "تحقیقات همه جانبه" در این مورد آغاز شده است.

وزیرستان شمالی از لحاظ تاریخی لانهٔ تندروان بوده و همواره هدف اردوی پاکستان و حتا حملات طیاره‌های بدون سرنشین ایالات متحده در جریان ۲۰ سال گذشته، قرار گرفته است.

پس از برگشت دوبارهٔ طالبان به قدرت در افغانستان، پاکستان شاهد افزایش چشمگیر حملات تندروان در مناطق مرزی بوده است.

مناطق قبایلی پاکستان از سال‌ها به اینسو پایگاه امن تندروان اسلامگرا از جمله تحریک طالبان پاکستان بوده است.

تحریک طالبان پاکستان که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد، یک گروه جدا از طالبان افغان است، اما تندروان این گروه متحد نزدیک طالبان افغان استند؛ این گروه خواهان سرنگونی حکومت پاکستان و ایجاد یک حکومت اسلامی در آن کشور است.

این گروه در ماه نومبر سال ۲۰۲۲ آتش‌بس نامحدود را که به میانجیگری طالبان افغان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرد و به جنگجویان خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات‌ را راه اندازی کنند.

جنگجویان تحریک طالبان پاکستان زمانی بر بخش‌هایی از شمال‌غرب پاکستان تسلط داشتند، اما اردوی پاکستان با راه اندازی یک عملیات پاکسازی در سال ۲۰۱۴، آنها را از آن مناطق خارج کردند.

XS
SM
MD
LG