لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات گسترده در امریکا؛ احتمال مداخلهٔ پولیس نظامی


پس از کشته شدن یک مرد سیاه پوست در هنگام بازداشت توسط یک پولیس سفید، تظاهرات در ایالت منیسوتا آغاز و به زودی به سراسر ایالات متحده گسترش یافت.

دیریک شاووین، افسر پولیس سفید پوست در هنگام بازداشت، زانویش را در حالی بر گردن جورج فلوید سیاه پوست گذاشته و فشار می‌داد که او را بر زمین خوابانیده بود. فلوید ساعتی بعد در شفاخانه درگذشت.

دیریک شاووین
دیریک شاووین

تظاهرات که به گونه مسالمت آمیز آغاز شده بود به زودی به خشونت گرایید. مظاهره کنندگان ساختمان‌های دولتی، فروشگاه‌ها و موتر‌ها را به آتش کشیده و غارت کردند.

اعتراض کنندگان کشته شدن فلوید را ناشی از نفرت نژادی عنوان کرده اند.

فلوید به استفاده از پول جعلی در یکی از فروشگاه‌ها مظنون بود.

اعزام پولیس نظامی

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزارت دفاع ایالات متحده به اردوی این کشور دستور داده است که قطعات پولیس نظامی را آماده اعزام به شهر مینیاپولس سازد؛ جاییکه تظاهرات خشونت‌بار از روز پنجشنبه به اینسو ادامه دارد.

این در حالی است که روز گذشته حد اقل ۵۰۰ عضو گارد ملی به شهرهای مینیاپولس و سنت پال فرستاده شدند و قرار است تا فردا ۱۷۰۰ عضو گارد در این شهرها مستقر شوند.

گسترش تظاهرات

تظاهرات در شهر پورتلند ایالت اوریگن پس از چند ساعت زمانی به خشونت گرایید که اعتراض کنندگان وارد یک ماموریت پولیس شده و آنرا به آتش کشیدند. اعتراض کنندگان همچنان فروشگاه‌ها را غارت کردند و با پولیس درگیر شدند.

در واشنگتن، معترضین در بیرون از قصر سفید جمع شدند؛ اقدامی که باعث مسدود شدن این قصر شد. گزارش‌های از درگیری اعتراض‌کنندگان با اعضای قطعه محافظت رییس جمهور نیز نشر شده است.

دامنهٔ این تظاهرات به شهرهای نیویارک، لاس انجلس، جورجیا، لاس ویگاس و هیوستن گسترش یافته است.

توقیف و طلاق

دیریک شاووین، مظنون اصلی این قضیه به اتهام قتل فلوید بازداشت شده است. ضمانت نقدی برای رهایی از توقیف این افسر مبلغ ۵۰۰ هزار دالر تعیین شده است.

از جانب دیگر، بر اساس گزارش واشنگتن پوست، همسر این افسر پولیس، عریضه طلاق از شوهراش را به محکمه تسلیم کرده است.

XS
SM
MD
LG