لینک های دسترسی

Breaking News

مودی: آب و خون یکجا به پاکستان جریان یافته نمی‎‌تواند


هند خواستار بررسی "پیمان آب سند" شده است
هند خواستار بررسی "پیمان آب سند" شده است

در تازه ترین واکنش به دنبال افزایش تنش میان هند و پاکستان، نرندرا مودی صدر اعظم هند گفته است که "آب و خون نمی‌تواند همزمان به پاکستان جریان یابد."

رسانه های هندی گزارش دادند که آقای مودی روز دوشنبه در نشستی به اشتراک مقام‌های ارشد حکومت هند به منظور بررسی "پیمان آب سند" با پاکستان تصمیم گرفت که بهره‌گیری از آب دریاهای هند که بلاخره به پاکستان سرازیر می‌شود باید به حد اعظمی رسانده شود.

بر اساس این پیمان در که ۱۹ سپتامبر ۱۹۶۰ میان دو کشور امضا شد، هند باید اجازه دهد که آب سه دریای شرقی آن کشور به پاکستان جریان یابد و نباید به حدی از آب این دریا استفاده کند که جریان آن به پاکستان کاهش یابد.

پاکستان پیش از این نیز چندین بار شکایت کرده بود که از این دریاها به مقدار کافی آب دریافت نمی‌کند و کم از کم دو مورد آن را به مراجع بین المللی راجع ساخته بود.

روابط میان هند و پاکستان در چند هفتۀ اخیر به ویژه پس از کشته شدن ۱۸ سرباز هندی توسط تندروان در کشمیر بیشتر از پیش به وخامت گراییده است. هند تندروان مستقر در پاکستان را به انجام این حمله متهم می‌کند، اما پاکستان ادعای مقام‌های هندی را رد می‌کند.

مقام‌های هندی به شمول صدر اعظم آن کشور، پاکستان را کشور حامی دهشت افگنی خواندند و از اقدام تلافی‌جویانه به خاطر کشته شدن سربازان هندی هشدار دادند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG