لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار وزارت داخلۀ افغانستان به کسانیکه هوای کابل را آلوده می‌کنند


وزارت داخله افغانستان به مالکین شهرک‌های رهایشی، حمام‌ها، داش‌های خشت‌پزی‌، تالارهای عروسی، کارخانه‌ها، رستوران‌ها و حوض‌های سونا یک هفته وقت داده است تا استعمال مواد دودزا را متوقف کنند.

این وزارت روز دوشنبه ۲۳ دسمبر (دوم جدی) به مالکین مراکز تجارتی در کابل گفته است که پس از این باید به توصیه‌های اداره ملی حفاظت از محیط زیست عمل کرده و در صورت هرگونه تخطی، پولیس با متخلفین مطابق قانون برخورد خواهد کرد.

در اعلامیه وزارت داخله آمده است: "شخصی که مواد مضره یا مواد آلوده‌کننده را در آب، خاک یا هوا به اندازۀ که کیفیت فزیکی، کیمیاوی یا بیولوژیکی آنها را طوری که به انسان یا سایر موجودات زنده، گیاهان یا بناها مضر باشد، پخش کند مرتکب جرم محیط زیستی شناخته شده، به حبس متوسط محکوم می گردد".

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان طرح اداره ملی حفاظت از محیط زیست را برای کاهش آلودگی‌ها در شهر کابل رد کرد و از این اداره خواسته است که روی یک طرح جامع کار کند.

پیش از این اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان اعلام کرد که آلودگی هوا در شهر کابل به یک معضل جدی بدل شده است.

رییس این اداره از ساکنان کابل خواسته بود تا برای کاهش آلودگی هوا، با حکومت همکاری کنند.

آمار رسمی و دسته‌بندی شده‌ از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در افغانستان وجود ندارد، اما براساس گزارش نهاد "آلودگی هوای جهان" در سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۶۰۰۰ نفر در افغانستان به دلیل آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG