لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخله : تثبیت هویت مسافرین به ولایات دیگربرای حفظ امنیت لازم است


به دنبال ایجاد واکنش ها از ممانعت سفر گروهی باشنده گان جنوب افغانستان به شمال کشور، وزارت داخلۀ افغانستان می گوید که به هیچ نهاد تحت امرآن وزارت دستور نداده است ، تا مانع مسافرت مردم از یک بخش به بخش دیگر افغانستان شود.

نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله می گوید که بازرسی و تثبیت هویت افراد یک امر طبیعی است و پولیس حق دارد که بـرای حفظ امنیت کشور، هویت مسافران را قبل از سفر شان تثبیت نماید؛ مشروط بر اینکه تثبیت هویت به آزار و اذیت مسافران نیانجامد.

آقای دانش علاوه کرد که افغان ها میتوانند به هرگوشه و کنار کشورشان آزادانه گشت و گذار کنند و بروند و اما باید برای حفظ امنیت به هرجای که میروند یک بازرسی صورت بگیرد.

پولیس باشندگان پروان، کاپیسا و بلخ باشنده گان ولایات جنوبی را که به شکل گروهی به شمال سفر می کردند ، بازرسی کرده و در مواردی مانع سفر شان به شمال افغانستان شده اند.

در همین حال، شماری از آگاهان می گوینـد که حکومت نبـاید حق مسافرت افغان ها را که در قانـون اساسی تسجیـل شده است ، سلب نماید و برای حفظ امنیت کشور، نهادهای کشف و استخبارات باید تقویت شوند.

درهفته های اخیر، مسافرت گروهی باشنده گان جنوب به شمال افغانستان، با بازرسی و گاه هم با ممانعت پولیس روبرو شده است. هرچند، اینان می گویند که برای دریافت کار راهی شمال افغانستان بوده اند.

برخی از باشندگان ولایت کندهار مدعی اند که آنها برای کاریابی روانه شمال أفغانستان بوده اند و مورد اذیت و آزار مسئوولین أمور قرار گرفته اند.

ممانعت سفر گروهی این افراد به شمال افغانستان، با واکنش های متفاوتی روبرو شده است. وزارت داخله افغانستان ابراز داشت که پولیس حق بازرسی مسافران را دارد، اما بازرسی و تثبیت هویت نباید سبب آزار و اذیت مسافران گردد.

با آغاز بهار و فصل نبرد، دامنه های جنگ در افغانستان و بویژه در شمال این کشور گسترش یافته است. آگاهان می گویند که حکومت نباید حق آزادی مسافرت افغانها را سلب کند، اما برای اینکه این افراد با گروه های مخالف در شمال افغانستان یکجا نشوند، باید نهادهای کشف و استخبارات تقویت گردد.

بررسی مسافرین پروان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00

XS
SM
MD
LG