لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: تشکیل حکومت همه‌شمول واقعی در افغانستان یک اولویت است 


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بر ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان به عنوان یک اولویت تاکید کرده است.

پوتین روز چهارشنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: "تضمین از ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان که در برگیرندۀ نمایندگان تمام گروه‌های قومی در یک سطح درست باشد، اکنون یک اولویت است."

ولادیمیر پوتین همچنان وضعیت در افغانستان را چالش برانگیز خواند و در مورد احتمال نفوذ اعضای گروه‌های دهشت افگن، از افغانستان به کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هشدار داد.

رییس جمهور روسیه گفت که برای خنثاکردن تهدیدهای دهشت افگنی برخاسته از افغانستان به راه اندازی "عملیات مشترک خاص" نیاز است. او تاکید کرد که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باید در خصوص مسایل مرتبط به افغانستان، به ویژه تشخیص به موقع تهدیدهای تروریستی، افراطگرایی و جرایم مرتبط به قاچاق مخدرات، هماهنگی نزدیک داشته باشند.

پوتین گفت که مسکو تلاش خواهد کرد تا از طریق میکانیزم‌های چند جانبۀ دیگر اوضاع افغانستان را ثبات ببخشد.

درست یک هفته پیش، نشست فارمت مسکو برای افغانستان که روسیه آن را میزبانی می‌کرد بر ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرد. در این نشست نمایندگان گروه طالبان دعوت نشده بودند و مقام‌های روسی گفتند که ناتوانی طالبان در ایجاد "حکومت همه‌شمول قومی-سیاسی" سبب شد که از آن گروه در نشست فارمت مسکو دعوت نشود.

پیش از این، حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهور ایران در امور افغانستان نیز گفته بود که ثبات در افغانستان با ایجاد یک "دولت فراگیر و مردمی" پیوند خورده است.

کاظمی قمی پس از نشست فارمت مسکو گفت که برای جلوگیری از تهدید تروریستی "کشورهای منطقه‌ای همسایه با افغانستان باید در چارچوب یک کمیتۀ هماهنگ‌کننده یا کمیتۀ امنیتی به افغانستان کمک کنند...باید اینگونه کمک شود و کمک باید جمعی و گروهی باشد."

کاظمی قمی همچنین گفته است که کشورهای همسایۀ افغانستان باید به روش‌هایی مانند "کمپاین‌های نظامی برای مبارزه با تروریزم" متوسل شوند، زیرا به گفتۀ او، از طریق آموزش نیروها، تبادل اطلاعات و تامین تجهیزات می‌توان به افغانستان کمک کرد.

با آنکه کشورهای منطقه از احتمال تهدیدات تروریستی برخاسته از افغانستان ابراز نگرانی کرده اند، طالبان همواره اطمینان داده اند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای همسایه منطقه نخواهد بود، هرچند در جریان بیش از ۱۵ ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، چندین حملۀ راکتی از ولایت‌های شمالی افغانستان به کشورهای همسایه صورت گرفته است که گروه دولت اسلامی مسوولیت آن را پذیرفته است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری تاس روسیه و خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG