لینک های دسترسی

Breaking News

ادارۀ احصاییه: درج نام مادر در تذکره اختیاری است


ادارۀ ملی احصاییه و معلومات افغانستان اعلام کرد که درج نام مادر در تذکره الکترونیکی اختیاری است و بر هیچ شهروند این کشور اجباری نخواهد بود.

جاوید رسولی، رییس این اداره روز چهارشنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزان) به خبرنگاران گفت که این کار از "صلاحیت و رضایت فردی است که می‌خواهد تذکره بگیرد."

آقای رسولی افزود: "این یک کار اجباری نیست یک شخص خودش تصمیم می‌گیرد. کسانی که خواهان درج نام مادر اند می‌توانند نام مادر را در روی تذکره الکترونیکی درج کنند و کسانی که نمی‌خواهند نام مادر شان در تذکره درج نخواهد شد."

اما آقای رسولی تاکید کرد که فرد متقاضی باید موضوع درج‌نشدن نام مادر را در فورم درخواست اخذ تذکره ذکر کند.

رییس جمهور غنی هفته گذشته فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن، نام مادر به گونۀ رسمی در کنار سایر مشخصات فردی درج تذکره‌ می‌شود.

رییس ملی احصاییه و معلومات افغانستان همچنان گفت که تا اکنون برای بیش از یک میلیون نفر در این کشور، تذکره الکترونیکی توزیع شده است.

آقای رسولی تاکید کرد که با گذشت هر ماه روند تقاضای شهروندان این کشور برای گرفتن تذکره الکترونیکی بیشتر شده و آنان نمایندگی‌های زیادی را در کابل و ولایات ایجاد کرده اند.

به گفتۀ وی تا اکنون ۴۷ مرکز توزیع تذکره الکترونیکی در داخل و خارج از افغانستان فعال شده و این مراکز به زودی در تمام ولایات افزایش خواهند یافت.

درج نام مادر در تذکره‌ در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

برخی‌ها به ویژه فعالان حقوق زن از این اقدام حکومت استقبال کرده اند؛ اما به تازگی سید اکبر آغا، یکی از اعضای پیشین طالبان گفته است که درج نام مادر در تذکره برای "افغان‌ها و ملت بی‌ننگی و بی‌ناموسی" است.

XS
SM
MD
LG