لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: نام مادر درج تذکره می‌شود


سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که بر اساس فرمان رییس جمهور محمد اشرف غنی، نام مادر به گونۀ رسمی در کنار سایر مشخصات فردی درج تذکره‌ می‌شود.

صدیق صدیقی روز پنجشنبه ۱۷ سپتمبر (۲۷ سنبله) در یک تویت نوشت که رییس جمهور غنی فرمان ایزاد و تعدیل در برخی مواد قانون ثبت احوال نفوس را صادر کرده است.

کمیتۀ قوانین افغانستان که ریاست آن را محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست ‌جمهوری افغانستان به دوش دارد، به تاریخ ۳۱ اگست (۱۰ سنبله) طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس به شمول درج نام مادر در تذکره را تایید کرد.

با آنکه از این اقدام در شبکه‌های اجتماعی استقبال گسترده شد، اما به تازگی سید اکبر آغا، یکی از اعضای پیشین طالبان گفته است که درج نام مادر در تذکره برای "افغان‌ها و ملت بی‌ننگی و بی‌ناموسی" است.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در مراسم گرامی‌داشت از نهمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح این کشور به اظهارات سید اکبر آغا واکنش نشان داد و گفت که نیاز است تا از "هویت‌های تقلبی زیر نام مذهب سیاسی" جلوگیری شود.

آقای صالح افزود: "شما اگر تاریخ تیموریان را بخوانید، مدرسۀ در هرات باستان جای بود که زن و مرد هردو تعلیم می‌دیدند؛ ولی امروز بیبیند... کسی از این میان بلند می‌شود و می‌گوید که ذکر اسم مادر معادل به یک بی‌عزتی است مگر ما توبه نعوذالله باالله از پیامبر کلان‌تر استیم که اسم مادرش آمنه بود؟."

پس از تلاش‌های حکومت افغانستان برای توزیع تذکره الکترونیکی، شماری از شهروندان و فعالان حقوق زن برای درج نام مادر در تذکره تابعیت، دادخواهی کردند.

XS
SM
MD
LG