لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: حدود ۷۰۰ تن تجهیزات طبی در ۹۱ ولسوالی افغانستان جابجا شده است


سازمان جهانی صحت می‌گوید که برای آماده‌سازی امکانات مورد نیاز صحی برای فصل زمستان تجهیزات و بسته‌های اضطراری صحی را در نقاط دوردست افغانستان جابجا کرده است.

این سازمان ناوقت سه‌شنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این تجهیزات طبی برای سه ماه کافی خواهد بود.

در اعلامیه آمده است: "سازمان جهانی صحت برای آماده سازی امکانات بهداشتی برای فصل زمستان ۶۹۳ تن بسته اضطراری و تجهیزات طبی را به ۳۰۱ مرکز صحی در ۹۱ ولسوالی افغانستان مستقر کرده است که به دلیل شرایط جوی سخت دسترسی به آنها قطع خواهد شد."

سازمان جهانی صحت گفته است که این تجهیزات طبی جمعیتی در حدود چهار میلیون افغان را پوشش می‌دهد که بیش از یک میلیون نفر به عنوان ذینفع مستقیم هستند.

بر اساس معلومات این سازمان در ولسوالی‌های که این تجهیزات جابجا شده است، در فصل زمستان دسترسی به آن مناطق سخت است و مردم در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند.

همچنان سازمان جهانی صحت تیم‌هایش را به شفاخانه‌ها جهت ارزیابی فرستاده است تا اطمینان حاصل شود که تمام شفاخانه‌ها برای زمستان آماده هستند.

برعلاوۀ این، سازمان جهانی صحت کارمندان صحی را در نقاط مختلف آموزش می‌دهد تا جوامع، در برابر وقایع و معالجۀ امراض توانمندی لازم را حاصل کنند.

این در حالی است که پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست سال گذشته، افغانستان با بحران شدید اقتصادی مواجه شده و در کنار سایر سکتورها سکتور صحت نیز صدمه دیده است.

در کنار سازمان جهانی صحت برخی نهادهای دیگر نیز نظام صحی افغانستان را تحت حمایت قرار داده اند. کمیتۀ صلیب سرخ در حال حاضر، مسوولیت ۳۳ شفاخانه را در سراسر این کشور به عهده دارد و تمام امکانات و تجهیزات صحی این شفاخانه‌ها را تهیه می‌کند. برعلاوۀ این، حقوق ماهانه بیش از ۱۰هزار کارمند صحی را در تمام ولایات افغانستان نیز پرداخت می‌کند.

این کمیته روز گذشته اعلام کرد که که در سال ۲۰۲۲ میلادی دو میلیون بیمار در ۳۳ شفاخانه تحت حمایت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مشاوره صحی دریافت کرده اند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز سه مرکز صحی را در نقاط مرزی و گذرگاه‌های این کشور به هدف ارایۀ خدمات بهداشتی به برگشت‌کنندگان افغان ایجاد کرده است.

بر اساس آمار صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جریان یک سال گذشته، این مراکز صحی به بیش از ۹۰هزار نفر خدمات بهداشتی را در نقاط مرزی افغانستان فراهم کرده است.

همچنان این صندوق، ۳۷ تیم سیار صحی را در ۱۸ ولایت افغانستان جهت ارایۀ خدمات به مادران، کودکان نوزاد و بیجاشدگان داخلی موظف کرده است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، از ماه جنوری تا اگست امسال، ۶۷۵هزار نفر از طریق این تیم‌های سیار به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی دسترسی پیدا کرده اند.

XS
SM
MD
LG