لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای راه‌اندازی برنامه‌های رایگان و آنلاین آموزشی به دختران افغان


مژگان الکوزی، بانوی فعال افغان
مژگان الکوزی، بانوی فعال افغان

مژگان الکوزی، بانوی فعال افغان، در نظر دارد که در سال آیندهٔ تعلیمی زمینهٔ آموزش رایگان از صنف هفت تا دوازده را برای دختران در افغانستان به شکل آنلاین فراهم کند.

او به همکاری شماری از نهادهای آموزشی در ایالات متحده، اکادمی آنلاین ایگل را در سال ۲۰۱۹ به هدف بالابردن سطح تحصیلی زنان افغان و فراگیری مهارت‌های ویژه در بخش تکنالوژی و تجارت آغاز کرد.

با وضع محدودیت‌های طالبان بر آموزش دختران در افغانستان، تقاضا برای دسترسی زنان به فرصت‌های تحصیلی آنلاین بیشتر شده است و این اکادمی اکنون برنامه‌های تدریس دروس مکاتب را نیز شامل برنامهٔ‌های آموزشی کرده است.

به گفتهٔ مسوولان اکادمی ایگل، قرار است حدود ۱۵۰۰ شاگرد از ولایات مختلف افغانستان در این برنامه‌های آموزشی شامل شوند.

برنامه‌های این اکادمی مختص برای بانوان افغان در سنین مختلف است که با فراگیری مهارت‌ها در بخش تکنالوژی، امنیت سایبری، تجارت و آموزش زبان انگلیسی می‌توانند تصدیق‌نامه‌های معتبر به دست آرند.

برنامه‌های اکادمی آنلاین ایگل مختص برای بانوان افغان در سنین مختلف است.
برنامه‌های اکادمی آنلاین ایگل مختص برای بانوان افغان در سنین مختلف است.

مژگان الکوزی می‌گوید که اکثر صنوف این اکادمی به کمک استادان رضاکار تدریس می‌شوند و برای برخی از شاگردان که توان پرداخت پول انترنت را ندارند، کمک می‌شود تا در مدت دورهٔ تحصیلی به انترنت مجانی دسترسی داشته باشند.

به گفتهٔ او، پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، شمار شاگردان این اکادمی سه برابر شده است. اما خانم الکوزی تدریس آنلاین را بدیل مکاتب حضوری نمی‌داند.

او گفت: "درهرصورت باید مکاتب باز شوند. صنوف آنلاین یک راه حل موقتی برای بانوان است تا زمانیکه مکاتب بروی آنها باز می شود و آنها بتوانند به سطح تحصیلی مناسب رسیده باشند."

ایگل آنلاین اکادمی در ۱۷ ولایت افغانستان فعالیت دارد و اخیراً شماری از پناهجویان افغان در سایر کشورها نیز در برنامه‌های آموزش مهارت‌های کاری و زبان انگلیسی این اکادمی ثبت نام کرده اند.

حسنا هاشم، یکی از شاگردان پیشین این اکادمی اکنون به عنوان استاد در این اکادمی رضاکارانه تدریس می کند.

او گفت: "آموزش آنلاین بسیار مفید است. با آنکه می‌دانیم که نیاز به صنوف درسی حضوری وجود دارد، اما در وضعیت کنونی افغانستان صنوف آنلاین به نظرم یکی از بهترین گزینه ها است و با ارایهٔ صنوف و کورس‌های آنلاین تا حدی به دروس اکادمیک رسیدگی می‌گردد. با آنکه آموزش آنلاین مشکلات خود را در شرایط افغانستان دارد اما برای زنان افغان که می‌خواهند درس بخوانند، یک گزینهٔ خوب است."

فرصت‌های تحصیلی آنلاین برای برخی دختران افغان که از رفتن به مکاتب بازمانده اند، یک روزنهٔ امید را به وجود آورده است. زینب محمدی از کابل در صنف‌های آموزش زبان انگلیسی بطور آنلاین درس می‌خواند.

او ضمن استقبال از برنامه‌های این اکادمی گفت: "در شرایط حساس برای زنان افغان چنین برنامه‌ها ایجاد انگیزه می کند و برای خودم این صنوف و کورس‌های آنلاین کمک کرد تا در پیشبرد آموزش خود استفادهٔ مثبت کنم."

ایگل آنلاین اکادمی اکثر مواد درسی را به طور تصویری آماده کرده است و شاگردان بطور آنلاین و آفلاین می‌توانند به این مواد درسی در زمان مناسب دسترسی پیدا کنند.

در ختم برنامه، تصدیق‌نامه‌های این اکادمی که از سوی نهادهای تحصیلی معتبر تایید شده است و برای دریافت فرصت‌های کاری بهتر در آینده کمک می‌کند، نیز به شاگردان داده می‌شود.

مژگان الکوزی می‌گوید که شاگردانی که مهارت زبان انگلیسی ندارند، با فراگیری آموزش زبان انگلیسی می‌توانند در برنامه‌های مهارت‌های ویژه و مورد علاقه خود ثبت نام کنند.

او گفت که به دلیل تقاضای بیشتر شاگردان، زمان ثبت نام محدود نیست و افراد می‌توانند هر زمان از طریق ویب‌سایت این اکادمی ثبت نام کرده و پس از سپری کردن پروسهٔ شناسایی، به برنامه‌های آموزش مهارت و زبان معرفی شوند.

XS
SM
MD
LG