لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیق مستقل بمباری کندز در انتظار اجازه کابل و واشنگتن


بمبادرمان شفاخانۀ کندز سبب کشته شدن ۲۲ نفر شد
بمبادرمان شفاخانۀ کندز سبب کشته شدن ۲۲ نفر شد

یک هیات حقیقت یاب مستقر در سویس منتظر توافق ایالات متحده و افغانستان است تا تحقیقات را در مورد بمبادرمان شفاخانۀ کندز آغاز کند.

سازمان دوکتوران بدون مرز گفته است که از یک کمیتۀ جهانی بشری رسماً خواسته شده است تا در مورد بمباردمان نیروهای امریکایی بر شفاخانۀ آن سازمان در شهر کندز، تحقیق کند.

در خبرنامۀ سازمان دوکتوران بدون مرز گفته شده است که کمیسیون حقیقت یاب بشری بین المللی یا IHFFC این تحقیق را انجام خواهد داد، اما در مورد اینکه کدام نهاد یا کشور خواستار این تحقیق شده است، جزئیاتی ارایه نکرد.

این سازمان همچنان گفته است می خواهد دریابد که آیا قواعد جنگی به ویژه مواردی که به مصوونیت نهادها و کارمندان بشری ربط می گیرد، عملاٌْ تغییر یافته است یا نه.

با وصف پوزش طلبی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده به خاطر بمباردمان شفاخانۀ کندز و راه اندازی تحقیق مشترک از سوی حکومت افغانستان و نظامیان امریکایی در این مورد، سازمان دوکتوران بدون مرز به انجام تحقیقات مستقل در پیوند با این رویداد تاکید کرده است.

سازمان دوکتوران بدون مرز گفتۀ است که به تحقیقات داخلی ایالات متحده، ناتو و حکومت افغانستان اتکا کرده نمی تواند. این نهاد همچنان گفته است که پوزش طلبی کافی نبوده و باید زوایای تاریک این رویداد روشن شود و پی برده شود که چی و چرا واقع شد.

اکنون کمیسیون حقیقت یاب بشری بین المللی مستقر در سویس که به حکومت های افغانستان و ایالات متحده رسماً نامه ارسال کرده است، منتظر توافق این دو کشور است تا کار عملی تحقیقات را آغاز کند.

حملۀ هوایی نظامیان امریکایی به تاریخ سوم اکتوبر سال روان بر ساختمان شفاخانۀ دوکتوران بدون مرز در شهر کندز منجر به کشته شدن ۲۲ نفر به شمول ۱۲ کارمند این شفاخانه و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG